Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/10272
Title: Práticas do educador no ensino da leitura no contexto escolar.
Other Titles: Teaching practices in reading teaching in the school context.
???metadata.dc.creator???: VIEIRA, Maria Erilania Batista.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: LIMA, Maria Janete de.
???metadata.dc.contributor.referee1???: BUENO, Maria Ioneide Ramalho.
???metadata.dc.contributor.referee2???: ARAÚJO, Edinaura Almeida de.
Keywords: Leitura - Estratégias;Prática Educativa - leitura
Issue Date: 2013
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: VIEIRA, Maria Erilania Batista. Práticas do educador no ensino da leitura no contexto escolar. 2013. 50f. Monografia (Licenciatura em Pedagogia) - Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba, Brasil, 2013.
???metadata.dc.description.resumo???: O estudo intitulado Práticas do educador no ensino da leitura no contexto escolar, traz como pergunta problematizadora: como os professores dos anos iniciais estão estimulando aos educandos o gosto pela leitura? Esta pesquisa tem como objeto contribuir com o debate acerca da prática de ensino da leitura nas escolas de Ensino Fundamental. Como objetivo Geral: Investigar como os professores estão desenvolvendo as práticas de ensino da leitura. E como objetivos específicos: Identificar as concepções dos professores em relação à leitura; Analisar os tipos de textos utilizados pelo/s professor/es para o ensino da leitura; Verificar a metodologia proposta pelos professores na sala de aula para o ensino da leitura.Com objetivo de entender melhor o processo de ensino da leitura nos anos iniciais do ensino fundamental optou-se por uma pesquisa de caráter qualitativo. É também um estudo de caso já que analisa um caso em particular. Utilizou-se como instrumentos de coleta de dados os seguintes itens: A observação e a entrevista. Os participantes da pesquisa foram 16 professores dos anos iniciais do ensino fundamental das escolas municipais e estaduais de Carrapateira/PB. Pode-se concluir que muitos são os fatores que contribuíram para a falta de incentivo da leitura no contexto escolar, mesmo os educadores que participaram da pesquisa acreditando que suas metodologias sejam as melhores possíveis, mas quando buscamos verificar com a observação se a prática condiz com a teoria percebe-se que muitas lacunas ainda existem.
Abstract: The study had as theme Practice of the Educator in the Teaching of Reading in the School Context. The theme proposed in this study has as problematizing question: how do teachers of the beginning grades are stimulating in the students the taste for reading? This research has aimed to contribute with the debate about the practice of teaching reading in elementary schools. As general objective: investigate how the teachers are developing the practices in teaching reading. As specific objectives: identify the conceptions of teachers regarding reading; analyze the kinds of texts utilized by teachers for teaching reading; verify the methodology proposed by the teachers in the classroom for teaching reading. With the goal of understanding better the process of teaching reading in the beginning grades of elementary school it has been opted for a research of qualitative character. It is also a case study, since it analyzes a particular case. It has been utilized as instruments of data collection the following items: the observation and the interview. The observation is a widely used instrument, especially because it may be associated to other procedures as, for example, the interview. The participants of the research were 16 teachers of the beginning grades of elementary school of the municipal and state schools from Carrapateira, PB. The first chapter presents as title: Understanding reading as an essential factor in the life of teachers and students. Thus, it will transmit the importance and the necessity that the educator works increasingly with fitting methodologies regarding reading. The second chapter brings the methodologies used for the final result, and also which were the methods, the objects and the subjects which were part of the research. At last, the third chapter brings in its context the study of the data analysis which were carried out from questionnaires with educators and yet with the observation so that we obtained answers for the doubts and concerns about the theme.
Keywords: Leitura - Estratégias
Prática Educativa - leitura
???metadata.dc.subject.cnpq???: Educação.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/10272
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em Pedagogia - CFP - Monografias

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MARIA ERILANIA BATISTA VIEIRA. MONOGRAFIA PEDAGOGIA. CFP 2013.pdfMaria Erilania Batista Vieira. Monografia Pedagogia. CFP 2013.392.39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.