Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/10709
Title: Ações desenvolvidas pela secretaria de educação de Sumé-PB para o melhoramento dos índices de educação no município.
Other Titles: Actions developed by the Secretariat of Education of Sumé-PB to improve education rates in the municipality.
???metadata.dc.creator???: ANDRADE, Claudeci Braz Silva.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: TORRES, Denise Xavier.
???metadata.dc.contributor.referee1???: LIMA FILHO, Gilvan Dias de.
???metadata.dc.contributor.referee2???: SILVA, Allan Gustavo Freire da.
Keywords: Políticas educacional;Índices educacionais - melhorias;Secretaria Municipal de Educação de Sumé - PB;Sumé – PB – educação;Índice de Desenvolvimento da Educação Básica – Sumé - PB;Educational policies;Educational Indexes - Improvements;Municipal Secretary of Education of Sumé - PB;Sumé - PB - Education;Basic Education Development Index - Sumé - PB
Issue Date: 12-Dec-2019
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: ANDRADE, Claudeci Braz Silva. Ações desenvolvidas pela secretaria de educação de Sumé-PB para o melhoramento dos índices de educação no município. 36f. (Trabalho de Conclusão de Curso – Artigo), Curso Superior de Tecnologia em Gestão Pública, Centro de Desenvolvimento Sustentável do Semiárido, Universidade Federal de Campina Grande, Sumé – Paraíba – Brasil, 2019.
???metadata.dc.description.resumo???: A Educação apresenta-se atualmente como o principal mecanismo de acesso ao desenvolvimento social, econômico e cultural de um país, e para que esse desenvolvimento de fato aconteça é essencial que a educação pública ofertada seja de boa qualidade. A partir desse entendimento essa pesquisa buscou respostas para a seguinte problemática: quais as ações desenvolvidas pela secretaria de educação de Sumé – PB, para o melhoramento dos índices de educação no município, entre eles o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB) entre os anos 2015 a 2017? Este trabalho tem como objetivo geral compreender as ações que estão sendo desenvolvidas pela secretaria de educação de Sumé – PB para alcançar melhores índices de educação no ensino fundamental do município. Como objetivos específicos têm-se: mapear as políticas educacionais voltadas para a educação básica do município de Sumé – PB; identificar ações que estão sendo realizadas para promover o desenvolvimento e ampliação do ensino básico no município de Sumé – PB; conhecer e caracterizar entraves e desafios encontrados pela gestão municipal na aplicação das políticas públicas de educação. Metodologicamente, esta pesquisa classifica-se como descritiva, exploratória de natureza qualitativa, apoiada em passos da técnica de análise de conteúdo. A Secretaria de Educação de Sumé tem investido na qualificação dos professores, na melhoria infra estrutural, recursos tecnológicos e ferramentas pedagógicas visando melhorias na qualidade educacional e elevação no IDEB do município, mas ainda encontra desafios, que estão sendo trabalhados para que não prejudiquem o desenvolvimento do processo de ensino aprendizagem.
Abstract: Education is currently the main mechanism for access to social, economic and cultural development of a country, and for this development to happen, it is essential that the public education offered is of good quality. From this understanding this research sought answers to the following problem: what are the actions developed by the education department of Sumé - PB, for the improvement of the education indexes in the city, among them the Basic Education Development Index (IDEB)? This work has as general objective to understand the actions that are being developed by the secretary of education of the city of Sumé - PB to reach better levels of education. From this perspective, the following specific objectives were outlined: map the educational policies focused on basic education in the city of Sumé - PB; identify actions that are being taken to promote the development and expansion of basic education in the city of Sumé - PB; to know and characterize obstacles and challenges faced by municipal management in the application of public education policies. Methodologically, this research is classified as descriptive, exploratory of qualitative nature, supported by a bibliographical and documentary analysis. To promote good quality education, it is essential to develop strategic actions focusing on the teaching-learning process. According to data obtained in the survey, the education department of Sumé, besides investing in teacher qualification, has also provided improvements in infrastructure and technological resources and pedagogical tools aiming at improvements in educational quality and increase in the municipality's IDEB, but still faces challenges related to family context that are being worked on so that they do not undermine the teaching-learning process.
Keywords: Políticas educacional
Índices educacionais - melhorias
Secretaria Municipal de Educação de Sumé - PB
Sumé – PB – educação
Índice de Desenvolvimento da Educação Básica – Sumé - PB
Educational policies
Educational Indexes - Improvements
Municipal Secretary of Education of Sumé - PB
Sumé - PB - Education
Basic Education Development Index - Sumé - PB
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/10709
Appears in Collections:Curso Superior de Tecnologia em Gestão Pública

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CLAUDECI BRAZ SILVA ANDRADE - TCC GESTÃO PÚBLICA 2019.pdfClaudeci Braz Silva Andrade - TCC Gestão Pública 2019.754.07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.