Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/11544
Title: A educação como espaço sócio-ocupacional do Serviço Social: concepção dos profissionais do sertão paraibano sobre o serviço social.
Other Titles: Education as a socio-occupational space of Social Work: conception of professionals from the interior of Paraíba about social work.
???metadata.dc.creator???: ALVES, Débora Andrade.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: EIDAM, Vanessa.
???metadata.dc.contributor.referee1???: SOUSA, Tatiana Raulino de.
???metadata.dc.contributor.referee2???: JÁCOME, Palloma Maria Gomes.
Keywords: Educação;Questão social;Serviço Social;Education;Social question;Social Service
Issue Date: 13-Jun-2019
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: ALVES, Débora Andrade. A educação como espaço sócio-ocupacional do Serviço Social: concepção dos profissionais do sertão paraibano sobre o serviço social. 2019. - Monografia (Curso de Graduação em Serviço Social) Centro de Ciências Jurídicas e Sociais, Universidade Federal de Campina Grande. – Sousa/PB – Brasil, 2019.
???metadata.dc.description.resumo???: O referido trabalho apresenta uma análise sobre a concepção dos profissionais da rede Municipal de ensino de Sousa-PB sobre a inserção do Serviço Social nesse âmbito. A partir da problematização das dificuldades que se encontram no contexto escolar, no que diz respeito ao enfrentamento das expressões da “questão social” que emergem nesse âmbito. Para tanto, elencou-se – quanto as dimensões do Serviço Social – a consolidação e inserção da profissão na educação, delimitando ainda os subsídios que norteia a prática profissional do Serviço Social na educação segundo o conjunto CFESS/CRESS, visto que essa área já se constitui como espaço socio ocupacional do/a Assistente Social, essa problemática foi escolhida visando a partir dos resultados da pesquisa tencionar o debate em âmbito acadêmico e social, buscando apreender as tendências mais significativas que fundamente a inserção do/a Assistente Social na política de educação na atual dinâmica de precarização do trabalho e da política educacional. Afinal, embora a educação seja um espaço sócio ocupacional do Serviço Social, no referido município não se verifica essa inserção.
Abstract: Thispaperpresentsananalysisonthe design oftheprofessionalsofthe Municipal Schoolof Sousa- PB ontheinsertionof Social Service in thisfield. Startingfromtheproblematizationofthedifficultiesthat are found in theschoolcontext, withregardtotheconfrontationoftheexpressionsofthe "social question" that emerge in thisscope. In orderto do so, theconsolidationandinsertionoftheprofession in education, as well as the Social Service dimensions, weredefined, as well as the subsidies thatguidethe professional practiceof Social Work in educationaccordingtothe CFESS / CRESS group, sincethisareahasalready it isthe socio-occupationalspaceofthe Social Workerthatthisproblemwaschosenaimingatstartingfromtheresultsoftheresearchaimedatthe debate in theacademicand social sphere, seekingtoapprehendthemostsignificanttrendsthatjustifytheinsertionofthe Social Worker in educationpolicy, in thecurrent dynamics ofprecariousworkandeducationalpolicy. Afterall, althougheducationis a socio-occupationalspaceof Social Work, in thismunicipalitythereis no suchinsertion.
Keywords: Educação
Questão social
Serviço Social
Education
Social question
Social Service
???metadata.dc.subject.cnpq???: Serviço Social
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/11544
Appears in Collections:Curso de Bacharelado em Serviço Social

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DÉBORA ANDRADE ALVES - TCC SERVIÇO SOCIAL 2019.pdf876.52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.