Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/12093
Title: Relatório do Documento Final do Estágio de Supervisão Escolar.
Other Titles: Report of the Final Document of the School Supervision Internship.
???metadata.dc.creator???: VIEIRA, Maria Magnólia.
SOUSA, Julia Maria de.
GONÇALVES, Maria Policarpo.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: GOMES , Maria Ilbaniza.
???metadata.dc.contributor.advisor2???: SILVA, Raimunda de Fátima Neves da.
Keywords: Educação;Supervisão escolar;Inclusão Social;Orientação Pedagógica;Professor;Education;School Supervision;Social Inclusion;Pedagogical Guidance;Teacher
Issue Date: Jan-1988
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: VIEIRA, Maria Magnólia; SOUSA, Julia Maria de; GONÇALVES, Maria Policarpo. Relatório do Documento Final Estágio de Supervisão Escolar. 1988. 40f. Relatório (Licenciatura em Pedagogia) - Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba, Brasil, 1988.
???metadata.dc.description.resumo???: A escola pública que tem recebido contingente cada vez maior de alunos desfavorecidos socialmente, não está preparada e nem parece ter a intenção de se preparar para trabalhar sem a pobreza. O que a escola tem feito é equipar-se para escolarizar uma criança ideal que dificilmente, ou nunca se encontra em sala de aula. (GATT ET ALLI, 1981,3p.). Depreende-se desta citação que a escola a qual estagiamos não se preocupa em conhecer o mundo do educando. Assim ao chegar na escola, a maioria deles se depara com uma realidade diferente da sua em termos de cultura, linguagem, valores, etc. O seu mundo cultural, na maioria das vezes fica sendo desprestigiado. Partindo destes problemas, entre outros que detectamos, sentimos a necessidade de uma orientação pedagógica que norteasse a prática do professor em sala de aula, já que na escola era inexistente uma linha pedagógica de trabalho. Prepomos trabalhar com os professores, através de sessões de estudos, na tentativa de minimizar, em parte os problemas detectados.
Abstract: The public school, which has received an increasing number of socially disadvantaged students, is not prepared and does not seem to have the intention of preparing to work without poverty. What the school has done is to equip itself to educate an ideal child who is hardly, or never, in the classroom. (GATT ET ALLI, 1981,3p.). It appears from this quote that the school we are interning in is not concerned with knowing the world of the student. So when they arrive at school, most of them are faced with a reality different from theirs in terms of culture, language, values, etc. Its cultural world, most of the time is being discredited. Starting from these problems, among others that we detected, we felt the need for a pedagogical orientation that would guide the practice of the teacher in the classroom, since at school there was no pedagogical line of work. We plan to work with teachers, through study sessions, in an attempt to minimize, in part, the problems detected.
Keywords: Educação
Supervisão escolar
Inclusão Social
Orientação Pedagógica
Professor
Education
School Supervision
Social Inclusion
Pedagogical Guidance
Teacher
???metadata.dc.subject.cnpq???: Educação.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/12093
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MARIA MAGNÓLIA VIEIRA. TCC. LICENCIATURA EM PEDAGOGIA. 1988.pdfMaria Magnólia Vieira; Julia Maria de Sousa; Maria Policarpo Gonçalves. TCC. Licenciatura em Pedagogia. 1988.4.39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.