Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/12258
Title: Leitura de contos de Paulina Chizianeem em sala de aula: uma experiência no ensino médio.
Other Titles: Reading short stories by Paulina Chiziane in the classroom: an experience in high school.
???metadata.dc.creator???: SILVA, Márcia Cassiana Rodrigues da.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: NÓBREGA, Maria Marta dos Santos Silva.
???metadata.dc.contributor.referee1???: PINHEIRO-MARIZ, Josilene.
???metadata.dc.contributor.referee2???: SILVA, Marcelo Medeiros da.
???metadata.dc.contributor.referee3???: SILVA, Márcia Tavares.
Keywords: Literatura Africana;African Literature;Representação Feminina;Representación Femenina;Female Representation;Submissão;Submission;Sumisión;Hábitos de Leitura;Hábitos de Lectura;Reading Habits;Língua Portuguesa;Portuguese Language;Lengua Portuguesa
Issue Date: 2018
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: SILVA, M. C. R. da. Leitura de contos de Paulina Chizianeem em sala de aula: uma experiência no ensino médio. 2018. 129 f. Dissertação (Mestrado em Linguagem e Ensino) – Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino, Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande, Paraíba, Brasil, 2018. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/12258
???metadata.dc.description.resumo???: Nas quatro últimas décadas, várias políticas públicas de inclusão alteraram o sistema educacional brasileiro, a exemplo da Lei Federal nº 10.639, que alterou a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, com o objetivo de tornar obrigatório nas escolas da educação básica a implementação, em seus currículos, do ensino de História e Cultura Afro brasileira e Africana. A introdução da literatura africana de expressão portuguesa nas salas de aula brasileira é importante para estimular a noção de diversidade cultural nos sujeitos em formação ( NÓBREGA, 2014). Esta pesquisa envereda pelos limites dos estudos literários pós coloniais atrelados às reflexões acerca do ensino das literaturas africanas lusófonas. A partir de seu car áter interventivo, por se tratar de uma pesquisa ação, buscou se como principal objetivo: investigar a recepção da condição da mulher na literatura africana de língua portuguesa por alunos do 3º ano do ensino médio da Escola Estadual do Ensino Fundamental e Médio Dom Adauto, localizada em Juarez Távora PB, tendo como objeto de estudo os contos “As cicatrizes do amor” (1994) e “Mutola” (2013), de Paulina Chiziane. Os objetivos específicos são: 1) Analisar as marcas culturais e ideologias que caracterizam as vozes femininas nos contos de Paulina Chiziane; 2) Refletir sobre a fo rmação de leitores a partir da leitura dos referidos contos; 3) Investigar o espaço dado ao ensino de literatura/cultura africana em sala de aula. As estratégias de leitura defendidas por Solé (1998), antes, durante e após a leitura, orientaram a metodolo gia adotada na presente pesquisa. Para tanto, esta pesquisa baseou se nos estudos de Dalvi, Rezende e Jover Faleiros (2013), Zilberman (2003), Todorov (2010), Colomer (2007), Ferreira (1987; 1989), Afanso (2004), Chabal (1994), a Lei Federal nº 10.639/03, Decreto nº 4.886, Nobrega (2014), Hernandez (1987), Serrano (2010), Bonnici (2009), Robert (2010), Bhabha (2013), entre outros. Ao longo do experimento, percebeu se que a abordagem de um conto moçambicano pautada no viés metodológico escolhido pode proporc ionar ao leitor uma experiência estética relevante que favorece para com o rompimento da percepção estereotipada acerca da imagem da mulher negra, geralmente confinada ao silenciamento.
Abstract: Over the past four decades, many public policies of inclusion changed the Brazilian educational system, for example, the Federal Law nº 10. 639 that modified the Law of Directives and Bases for National Education LDB, ai ming to establish a compulsory study of History, Afro Brazilian Culture and African Culture, implementing them in the elemental schools’ Curriculum. It is important to introduce in Brazilian classrooms the African literature of Portuguese expression, to st imulate the notion of cultural diversity in the subjects in formation (NÓBREGA, 2014). This research dwells in the borderlines of the post colonialliterary studies, tied to reflections related to teaching Lusophone African literature. Henceforth from its intervening feature, due for being a Research action, its main objective is: to investigate the reception of the women’s condition in the African literature from Portuguese language, by 3 rd year high school students from the Escola Estadual do Ensino Fundamental e Médio Dom Adauto, located in Juarez Távora PB, having as subject of study the tales “As cicatrizes do amor” (1994) and “Mutola” (2013), by Paulina Chiziane. The specific objectives are: 1) To analyze the cultural and ideological marks that charact erize the feminine voices in Paulina Chiziane’s tales; 2) To reflect on the formation of readers from the reading of the mentioned tales; 3) To investigate the space given to Literature teaching and African culture in classroom. The reading strategies defe nded by Solé (1998), before, during, and after the reading, guided by the adopted methodology in this research. For it, this research bases on the studies of Dalvi, Rezende and Jover Faleiros (2013), Zilberman (2003), Todorov (2010), Colomer (2007), Ferrei ra (1987; 1989), Afanso (2004), Chabal (1994), the Federal Law nº 10.639/03, Decree nº 4.886, Nobrega (2014), Hernandez (1987), Serrano (2010), Bonnici (2009), Robert (2010), Bhabha (2013), among others. During the experiment, it was noticed that the appro ach of a Mozambican tale developed through the chosen methodological bias was able to provide to the reader a relevant aesthetic experience favorable to rupture the stereotyped perception over the black woman’s image, often seen confined in silence.
Keywords: Literatura Africana
African Literature
Representação Feminina
Representación Femenina
Female Representation
Submissão
Submission
Sumisión
Hábitos de Leitura
Hábitos de Lectura
Reading Habits
Língua Portuguesa
Portuguese Language
Lengua Portuguesa
???metadata.dc.subject.cnpq???: Ensino-Aprendizagem
Tópicos Específicos de Educação
Letras
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/12258
Appears in Collections:Mestrado em Linguagem e Ensino.

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MÁRCIA CASSIANA RODRIGUES DA SILVA – DISSERTAÇÃO PPGLE CH 2018.pdfMárcia Cassiana Rodrigues da Silva - Dissertação PPGLE CH 20187.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.