Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/12577
Title: Concepções e práticas do ensino de música na escola pública: as perspectivas docente e discente em escola do Cariri Paraibano.
Other Titles: Conceptions and practices of music teaching in public schools: the perspectives of teachers and students in a school in Cariri Paraibano.
???metadata.dc.creator???: SOARES, Leonilson Silva.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: SÁ, Carolina Figueiredo de.
???metadata.dc.contributor.referee1???: SOUZA, Diego Bruno de.
???metadata.dc.contributor.referee2???: ALMEIDA, Leandro de Sousa.
Keywords: Ensino de música;Educação musical;Música e educação;Música na escola pública;Music teaching;musical education;Music and education;Music in public school
Issue Date: 13-Dec-2019
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: SOARES, Leonilson Silva. Concepções e práticas do ensino de música na escola pública: as perspectivas docente e discente em escola do Cariri Paraibano. 2019. 68f. (Trabalho de Conclusão de Curso – Monografia), Curso de Licenciatura em Educação do Campo, Centro de Desenvolvimento Sustentável do Semiárido, Universidade Federal de Campina Grande, Sumé – Paraíba – Brasil, 2019.
???metadata.dc.description.resumo???: O presente trabalho tem como objetivo geral analisar e discutir Concepções e práticas de ensino de música na escola pública: as perspectivas docente e discente em escola do Cariri Paraibano. Especificamente, buscamos identificar os conteúdos musicais trabalhados em sala, os recursos didáticos e estratégias metodológicas adotados pelo professor, e ainda investigar os possíveis benefícios da disciplina na formação holística dos alunos. Os procedimentos de pesquisa utilizados consistiram em observações de aulas de música em turmas do ensino fundamental, como também em entrevista e conversas informais com o professor de música. Para analisar as concepções discentes sobre o ensino de música na escola foi utilizado um questionário com questões abertas e fechadas. A metodologia da pesquisa se caracteriza, assim, como qualitativa. Como resultados do estudo, percebemos que os conteúdos, recursos didáticos e metodologias utilizados pelo professor para o ensino de música são organizados de modo a historicizar os conhecimentos musicais, de forma crítica e interdisciplinar, o que tem trazido resultados positivos para a disciplina de música na escola investigada. Além disto, em sua entrevista o professor aponta questões primordiais em relação ao contexto atual do ensino de música em escola pública, destacando a importância do acompanhamento pedagógico na escola e a necessidade de definição curricular para a referida disciplina. Acerca da perspectiva discente, foi identificado que a disciplina de música em escola pública tem sido importante no que tange ao desenvolvimento global do sujeito. Sendo assim, a partir desses resultados, podemos concluir que a problemática da pesquisa foi respondida.
Abstract: The present work has as its theme Conceptions and practices of music teaching in the public school: the teaching and student perspectives in Cariri Paraibano school, which has as its general objective to analyze and discuss such conceptions and practices of teaching. Specifically, we seek to identify the musical contents worked in the classroom, the didactic resources and methodological strategies adopted by the teacher, and also to investigate the possible benefits of the discipline in the subject's global formation. The research procedures used consisted of observations of music classes in elementary classes, as well as interviews and informal conversations with the music teacher. Specifically, we seek to identify the musical contents worked in the classroom, the didactic resources and methodological strategies adopted by the teacher, and also to investigate the possible benefits of the discipline in the subject's global formation. The research procedures used consisted of observations of music classes in elementary classes, as well as interviews and informal conversations with the music teacher. To analyze the student conceptions about music teaching at school, a questionnaire with open and closed questions was used. The research methodology is thus characterized as qualitative. As results of the study, we realize that the contents, didactic resources and methodologies used by the teacher to teach music are organized in order to historicize the musical knowledge, in a critical and interdisciplinary way, which has brought positive results for the music discipline in school investigated. In addition, in his interview the teacher points out key issues in relation to the current context of music teaching in public schools, highlighting the importance of pedagogical accompaniment in school and the need for curricular definition for this subject. Regarding the student perspective, it was identified that the discipline of music in a public school has been important in terms of the subject's overall development. Thus, from these results, we can conclude that the research problem was answered.
Keywords: Ensino de música
Educação musical
Música e educação
Música na escola pública
Music teaching
musical education
Music and education
Music in public school
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/12577
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em Educação do Campo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LEONILSON SILVA SOARES - TCC LECAMPO 2019.pdfLeonilson Silva Soares - TCC LECAMPO 2019. 1.42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.