Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/12783
Title: Formação profissional em Serviço Social do/a discente trabalhador/a: particularidades da UFCG Campus Sousa.
Other Titles: Professional training in Social Work of the student worker: particularities of UFCG Campus Sousa.
Professional training in Social Work of the student worker: particularities of UFCG Campus Sousa.
???metadata.dc.creator???: SOUSA, Raênia Thaís Virgínio de.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: GONÇALVES, André de Menezes,
???metadata.dc.contributor.referee1???: SANTOS, Mayéwe Elyênia Alves dos.
???metadata.dc.contributor.referee2???: CARVALHO, Gláucia Maria de Oliveira.
Keywords: Expansão do Ensino Superior;Formação Profissional em Serviço Social;Discente Trabalhador/a;High School Expansion;High professional performer in Social Service work;Worker Student
Issue Date: 25-Jul-2018
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: SOUSA,, Raênia Thaís Virgínio de. Formação profissional em Serviço Social do/a discente trabalhador/a: particularidades da UFCG Campus Sousa. Sousa: {s.n}, 2018. Monografia (Curso de Graduação em Serviço Social) Centro de Ciências Jurídicas e Sociais, Universidade Federal de Campina Grande, 2018.
???metadata.dc.description.resumo???: O presente trabalho consiste em compreender as particularidades da formação profissional do/a discente trabalhador/a do curso de Serviço Social no âmbito da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG), campus Sousa – PB, analisando se esta possibilita a permanência desses/as discentes no referido curso, bem como a participação nas atividades extra sala de aula de ensino, pesquisa, extensão e no estágio curricular supervisionado. A investigação é baseada no método crítico-dialético, utilizando-se da pesquisa bibliográfica de caráter exploratório e de campo. Os sujeitos da pesquisa foram os/as docentes e os/as discentes trabalhadores/as do Curso de Serviço Social da citada Instituição. A análise deste trabalho busca uma maior compreensão acerca do processo de privatização e mercantilização do ensino superior na contemporaneidade, devido à ofensiva neoliberal, rebatendo na formação profissional em Serviço Social para a consolidação do Projeto Profissional resguardado pelas Diretrizes Curriculares da Associação Brasileira de Ensino e Pesquisa em Serviço Social – ABEPSS. Mediante isto, verifica-se que essa problemática, na dinâmica da UFCG, impõe uma série de desafios à formação profissional do/a discente trabalhador/a, tendo em vista a falta de organização da Política de Assistência Estudantil em relação às demandas e à forma como a Universidade está estruturada para o recebimento e acompanhamento dos/as estudantes ao longo do processo de formação.
Abstract: This present work it‟s about the understanding of the vocational issues in the training of the student worker of the Social Service course at the Federal University of Campina Grande in Sousa - PB campus, having the objective to analyze if this makes possible the permanence of these students in said course, as well as participation in extra classroom teaching, also research, extension and supervised curricular internship activities. The research is based on the critical-dialectical method, using exploratory bibliographical research. The subjects of the research were the teachers and the student workers of the Social Service course of the mentioned Institution. The analysis of this work seeks a greater understanding about the process of privatization and mercantilization of higher education in contemporary times, due to the neoliberal offensive, rebating in the professional formation in Social Service, for the consolidation of the Professional Project protected by the Curricular Guidelines of the Brazilian Association of Education and Research in Social Service. Therefore, it‟s verified that the problem in the dynamics of the UFCG, imposes a series of challenges to the vocational training of the student worker, in view of the lack of organization of the Student Assistance Policy in relation to the demands and how the University is structured to receive and follow the students throughout the training process.
Keywords: Expansão do Ensino Superior
Formação Profissional em Serviço Social
Discente Trabalhador/a
High School Expansion
High professional performer in Social Service work
Worker Student
???metadata.dc.subject.cnpq???: Serviço Social
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/12783
Appears in Collections:Curso de Bacharelado em Serviço Social

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RAENIA THAÍS VIRGÍNIO DE SOUSA - TCC SERVIÇO SOCIAL 2018 (1).pdf592.47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.