Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/12954
Title: Avaliação escolar: a busca do professor no seu dia-a-dia.
Other Titles: School evaluation: the search for teachers in their daily lives.
???metadata.dc.creator???: FORMIGA, Gilmara Alves.
CARVALHO, Gilvaneide Fernandes de.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: SANTOS, Elzanir dos.
Keywords: Avaliação escolar;School evaluation
Issue Date: Mar-2005
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: FORMIGA, Gilmara Alves; CARVALHO, Gilvaneide Fernandes de. Avaliação escolar: a busca do professor no seu dia-a-dia. 2005. 37f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba, Brasil, 2005.
???metadata.dc.description.resumo???: A avaliação é um processo que quer a participação tanto do corpo docente como discente, não uma prática desvinculada do fazer pedagógico. A escola de modo geral encontra dificuldades ocasionadas pela inversão na função avaliativa, ou seja, a avaliação deveria ser um acompanhamento do processo educacional, acaba tornando-se o objetivo desse processo. O problema central da avaliação, portanto, é o seu uso como instrumento de qualificação, descriminação e seleção social, na medida em que assume no âmbito da escola, a tarefa de separar os “inaptos”, os “capazes” dos “incapazes”. Um outro motivo que nos atraiu a essa temática foi o fato de que o processo ensino-aprendizagem é um ato coletivo partindo de interação, onde professor, aluno e outros sujeitos da escola devem sentir-se parte integrante da mesma. Para delinear a nossa proposta de estudar a avaliação,, tivemos como objetivos, analisar o processo avaliativo desenvolvido pelos docentes da E.E.E.I.E.F. Dr. Thoomaz Pires; identificarmos os procedimentos avaliativos utilizados pelos docentes; observamos as dificuldades apresentadas pelo professor acerca do processo de avaliação.
Abstract: Assessment is a process that wants the participation of both teaching staff and students, not a practice unrelated to pedagogical practice. The school in general encounters difficulties caused by the inversion in the evaluation function, that is, the evaluation should be an accompaniment of the educational process, it ends up becoming the objective of this process. The central problem of evaluation, therefore, is its use as an instrument of qualification, discrimination and social selection, as it assumes within the school, the task of separating the “inept”, the “capable” from the “incapable”. Another reason that attracted us to this theme was the fact that the teaching-learning process is a collective act based on interaction, where teacher, student and other school subjects must feel part of it. To outline our proposal to study the evaluation, we had as objectives, to analyze the evaluation process developed by the teachers of E.E.E.I.E.F. Dr. Thoomaz Pires; identify the evaluation procedures used by teachers; we observed the difficulties presented by the teacher about the evaluation process.
Keywords: Avaliação escolar
School evaluation
???metadata.dc.subject.cnpq???: Educação.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/12954
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GILMARA ALVES FORMIGA; GILVANEIDE FERNANDES DE CARVALHO. TCC. LICENCIATURA EM PEDAGOGIA. 2005.pdfGilmara Alves Formiga; Gilvaneide Fernandes de Carvalho. TCC. Licenciatura em Pedagogia. 2005.1.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.