Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/13379
Title: Inclusão educacional de pessoas com necessidades educativas e especiais no ensino regular.
Other Titles: Educational inclusion of people with educational and special needs in regular education.
???metadata.dc.creator???: GONÇALVES, Maria do Rosário Ferreira.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: SOUSA, Débia Suênia da Silva.
Keywords: Educação inclusiva;Inclusão educacional - crianças;Educação infantil;Crianças com necessidades de educação especial;Ensino regular;inclusive education;Educational inclusion - children;child education;Children with special education needs;Regular education
Issue Date: 2010
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: GONÇALVES, Maria do Rosário Ferreira. Inclusão educacional de pessoas com necessidades educativas e especiais no ensino regular. 2010. 41f. Monografia (Licenciatura em Pedagogia) - Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba, Brasil, 2010.
???metadata.dc.description.resumo???: A inclusão educational voltada para pessoas com necessidades educativas especiais (NEE's) e uma pratica inovadora no desenvolvimento institucional da escola e do sujeito, assegurando uma educação de qualidade a todos em um crescente processo evolutivo de construção e reconstrução no cenário educativo A opção pelo estudo foi, a principio, por inquietação em descobrir como a escola regular lida com a inclusão dos alunos com NEE's em sala de aula e ate que ponto contribui para o processo de aprendizagem do educando. Assim, o trabalho tem o objetivo de identificar como acontece a inserção dos alunos com NEE's no ensino fundamental. Trata-se de uma pesquisa de caráter qualitativo, realizado com alunos do segundo ano do Ensino Fundamental. A analise obtida através da coleta de dados partiu dos seguintes instrumentos de coleta de dados: observação sistemática, entrevista semi- estruturada, aula teste e os documentos de memorias - (diario de campo e portfolio); tendo como base os estudos de Andre (2005); Matos, Vieira (2002) e Gonçalves (2003). As verificações constaram que os alunos com NEE's são bem acolhidos e aceitos pelos colegas, professores e funcionários. Mediante, as atividades desenvolvidas foi possível trabalhar adaptando os conteúdos programados, atendendo assim, as necessidades dos alunos com necessidades especiais, como também, dos ditos normais. Com base nos resultados, a inclusão educational de crianças, jovens e adultos com necessidades especiais e de fundamental importância no fazer pedagógico, para o desenvolvimento da criança.
Abstract: Educational inclusion aimed at people with special educational needs (SENs) and an innovative practice in the institutional development of the school and the subject, ensuring quality education for all in a growing evolutionary process of construction and reconstruction in the educational scenario The option for the study was, at first, due to unrest in discover how the regular school deals with the inclusion of SEN students in the classroom and the extent to which it contributes to the student's learning process. So, the work has the objective of identifying how the students with SENs are inserted in teaching fundamental. This is a qualitative research, carried out with students from the second year of Elementary School. The analysis obtained through data collection started from following data collection instruments: systematic observation, semi-interview structured, test class and the documents of memories - (field diary and portfolio); by having based on the studies by Andre (2005); Matos, Vieira (2002) and Gonçalves (2003). At verifications found that students with SEN's are welcomed and accepted by colleagues, teachers and staff. Through the developed activities it was possible to work adapting the programmed contents, thus meeting the needs of students with special needs, as well as the so-called normal. Based on the results, inclusion educational program for children, young people and adults with special and fundamental needs importance in teaching, for the development of the child.
Keywords: Educação inclusiva
Inclusão educacional - crianças
Educação infantil
Crianças com necessidades de educação especial
Ensino regular
inclusive education
Educational inclusion - children
child education
Children with special education needs
Regular education
???metadata.dc.subject.cnpq???: Educação.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/13379
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em Pedagogia - CFP - Monografias

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MARIA DO ROSÁRIO FERREIRA GONÇALVES. MONOGRAFIA PEDAGOGIA. CFP 2010.pdfMaria do Rosário Ferreira Gonçalves. Monografia Pedagogia. CFP 2010.1.84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.