Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/13631
Title: Arcadismo.
Other Titles: Arcade.
???metadata.dc.creator???: FERNANDES, Patrícia Margela.
SILVEIRA, Patricia Margela Fernandes.
VIEIRA, Maria do Socorro Gomes.
NASCIMENTO, Francisca Nema M. do.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: ROCHA, Vânia Sueli Guimarães.
Keywords: Arcadismo;Literatura brasileira;Poesia Lírica;Arcadismo brasileiro;Autores - Arcadismo;Arcade;Brazilian literature;Lyric Poetry;Brazilian Arcade;Authors - Arcade
Issue Date: 1990
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: VIEIRA, Maria do Socorro Gomes; NASCIMENTO, Francisca Neuma M. do. Arcadismo. 1990. 16f. Relatório (Licenciatura em Letras - Língua Portuguesa) - Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba, Brasil, 1990.
???metadata.dc.description.resumo???: Neste trabalho de literatura brasileira 1, teremos a preocupação de colocar em tela o Arcadismo e seus representantes como Tomas Antonio Gonzaga, Basílio da Gama e Santa Rita Durão. Quanto a Basílio da Gama veremos também algumas de suas particularidades no que tange à literatura brasileira com alguns comentários 1. Teremos a mesma iniciativa ao relatar a poesia lírica de Tomas Antonio Gonzaga, o indianismo no Arcadismo focalizando Uraguai e Caramuru. Veremos consequentemente o trabalho de José de Alencar em relação ao indianismo, quando fala de Ubirajara. Tentaremos desta forma, conseguir atingir o objetivo estabelecido, no tocante ao assunto que vem sendo abordado em sala de aula. Nosso trabalho tem como objetivo fazer uma apanhado do Arcadismo brasileiro, focalizando os poetas. O período do Arcadismo vai de 1756 a 1825. Foi de grande transformação em toda a Europa, sobretudo em França, na segunda metade do século XVIII. O arcadismo é uma reação consciente contra o Barroquismo, expressa num amplo movimento de reconstrução do Classicismo, movimento de subordinação ao Barroco decadente. É o momento em que aquele homem que pertencia ao mundo fechado do Barroco alcança a luz da razão do Iluminismo.
Abstract: In this work of Brazilian literature 1, we will be concerned with putting Arcadism and its representatives such as Tomas Antonio Gonzaga, Basílio da Gama and Santa Rita Durão on screen. As for Basílio da Gama, we will also see some of his particularities regarding Brazilian literature with some comments 1. We will have the same initiative when reporting the lyrical poetry of Tomas Antonio Gonzaga, Indianism in Arcadism focusing on Uraguai and Caramuru. We will consequently see José de Alencar's work in relation to Indianism, when he speaks of Ubirajara. We will try in this way, to achieve the established objective, regarding the subject that has been approached in the classroom. Our work has as objective to make an overview of the Brazilian Arcadismo, focusing on the poets. The Arcadian period goes from 1756 to 1825. It was of great transformation throughout Europe, especially in France, in the second half of the 18th century. Arcadism is a conscious reaction against Barroquism, expressed in a broad movement of reconstruction of Classicism, a movement of subordination to the decadent Baroque. It is the moment when that man who belonged to the closed world of the Baroque reaches the light of reason of the Enlightenment.
Keywords: Arcadismo
Literatura brasileira
Poesia Lírica
Arcadismo brasileiro
Autores - Arcadismo
Arcade
Brazilian literature
Lyric Poetry
Brazilian Arcade
Authors - Arcade
???metadata.dc.subject.cnpq???: Letras - Língua Portuguesa.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/13631
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em Letras - Língua Portuguesa CFP

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PATRICIA MARGELA FERNANDES. TCC. LICENCIATURA EM LETRAS - LÍNGUA PORTUGESA. 1990.pdfPatrícia Margela Fernandes; Maria do Socorro Gomes Vieira; Francisca Neuma M. do Nascimento. TCC. Licenciatura em Letras - Língua Portuguesa. 1990.3.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.