Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/13749
Title: Uma análise do ensino da física no ensino médio.
Other Titles: An analysis of physics teaching in high school.
???metadata.dc.creator???: OLIVEIRA, Acassia Dafyne Silva.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: ATAÌDE, Jair Stefanini Pereira de.
???metadata.dc.contributor.referee1???: DANTAS, Joseclécio Dutra.
???metadata.dc.contributor.referee2???: JAVIER, Luis Alberto Terrazos.
???metadata.dc.contributor.referee3???: Medeiros , Fabio Ferreira de.
Keywords: Ensino de Física.;Formação de professores.;Metodologias de ensino.;Physics teaching.;Teacher training.;Teaching methodologies.
Issue Date: 6-Dec-2011
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: OLIVEIRA, Acassia Dafyne Silva. Uma análise do ensino da física no ensino médio. 2011. 71 fl. (Trabalho de Conclusão de Curso – Monografia), Curso de Licenciatura em Física, Centro de Educação e Saúde, Universidade Federal de Campina Grande, Cuité – Paraíba – Brasil, 2011.
???metadata.dc.description.resumo???: O Ensino de Física term sido um tema gerador de discussões na Graduandos e Pós- Graduação, buscando transformações e melhorias na forma como vem sendo tratada e transmitida a Física na rede de ensino do pais. Buscando analisar como esta ocorrendo o ensino de Física e que formação tem os professores que estão ministrando a disciplina de Física no Ensino Médio, realizou-se uma pesquisa com os estudantes dos diversos cursos de graduação da Universidade Federal de Campina Grande - Centra de Educação e Saúde. Fez-se também, uma revisão literária sobre: a implantação do Ensino de Física no Brasil em seus diversos níveis; a formação de professores de Física; o trabalho docente e os desafios enfrentados pelos professores; e as metodologias de ensino. Em nossas analises percebemos algumas dificuldades nas formas de transmissão do conhecimento e no processo de ensino e aprendizagem, desde épocas remotas. A analise e interpretação dos dados demonstram que o Ensino de Física apesar de tantas propostas de reforma curricular, continua a ser ministrado em sua maioria, pelo método tradicional.
Abstract: Physics teaching has been a topic that generates discussions in undergraduate and graduate students, seeking transformations and improvements in the way Physics has been treated and transmitted in the country's education network. Seeking to analyze how the teaching of Physics is occurring and what training has the teachers who are teaching the subject of Physics in High School, a survey was conducted with students from the various undergraduate courses at the Federal University of Campina Grande - Education Center and Health. A literary review was also made on: the implementation of Physics Education in Brazil at its various levels; the formation of physics teachers; teaching work and the challenges faced by teachers; and teaching methodologies. In our analyzes, we noticed some difficulties in the ways of transmitting knowledge and in the teaching and learning process, since ancient times. The analysis and interpretation of the data demonstrate that the Physics Education, despite so many curricular reform proposals, continues to be taught mostly, by the traditional method.
Keywords: Ensino de Física.
Formação de professores.
Metodologias de ensino.
Physics teaching.
Teacher training.
Teaching methodologies.
???metadata.dc.subject.cnpq???: Física
Ensino-Aprendizagem
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/13749
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em Física

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ACASSIA DAFYNE SILVA OLIVEIRA - TCC FÍSICA 2011.pdfACASSIA DAFYNE SILVA OLIVEIRA - TCC FÍSICA 201111.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.