Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/13896
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | LIMA, Idelsuite de Sousa. | - |
dc.contributor.advisor1ID | LIMA, I. S. | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5231433017552287 | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente trabalho teve a pretensão de investigar através de procedimentos científicos, como vêm se preocupando o trabalho da Supervisão educacional realizado na Sede da Secretaria Municipal de Sousa. Nossa pretensão e analisar a prática educativa dessa categoria profissional na realidade educativa Sousense e no contexto sócio-econômico-político da sociedade brasileira. A partir de observações e entrevistas com Supervisores na Sede da Secretaria adquirimos subsíduos os quais nos possibilitaram a realização desse trabalho. Sendo a Supervisão motivo de grandes críticas no meio educacional, sentimos a necessidade de um trabalho a nível de sede. Quando obtivemos um maior contato com os profissionais dessa área, que nos possibilitou um maior contato com a realidade que nos espera. Na sociedade capitalista em que vivemos, a educação é um instrumento atender aos interesses dos que detêm o poder e emanam as decisões, pouco preocupados com a educação das classes populares. Desta forma, a Supervisão educacional no molde como vem sendo exercida tem se constituído num forte aliado das autoridades, para o desempenho de seus propósitos políticos educacionais. Porém a sociedade e a educação brasileira atual necessitam de uma ação, reflexão da prática pedagógica da comunidade escolar em geral e da Supervisão Educacional em particular para que se possa incentivar uma ação educativa transformadora. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Centro de Formação de Professores - CFP | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFCG | pt_BR |
dc.subject.cnpq | Educação. | pt_BR |
dc.title | "A ação supervisora na Sede da Secretaria Municipal de Ensino de Sousa". | pt_BR |
dc.date.issued | 1993-09-20 | - |
dc.description.abstract | The present work had the intention of investigating through scientific procedures, as the work of educational Supervision carried out at the Headquarters of the Municipal Secretariat of Sousa has been concerned. Our intention is to analyze the educational practice of this professional category in the educational reality of Sousense and in the socio-economic-political context of Brazilian society. From observations and interviews with Supervisors 1 at the Secretariat's Headquarters, we acquired resources which enabled us to carry out this work. Since Supervision is the reason for great criticism in the educational environment, we feel the need for work at the headquarters level. When we got more contact with professionals in this area, which allowed us to have a greater contact with the reality that awaits us. In the capitalist society in which we live, education is an instrument to serve the interests of those who hold power and emanate decisions, with little concern for the education of the popular classes. In this way, educational supervision in the way it has been exercised has become a strong ally of the authorities, for the performance of their educational political purposes. However, society and current Brazilian education need action, reflection on the pedagogical practice of the school community in general and Educational Supervision in particular so that a transformative educational action can be encouraged. | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/13896 | - |
dc.date.accessioned | 2020-08-10T18:13:07Z | - |
dc.date.available | 2020-08-10 | - |
dc.date.available | 2020-08-10T18:13:07Z | - |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso | pt_BR |
dc.subject | Educação | pt_BR |
dc.subject | Supervisão Escolar | pt_BR |
dc.subject | Sociedade capitalista | pt_BR |
dc.subject | Prática pedagógica | pt_BR |
dc.subject | Education | pt_BR |
dc.subject | School Supervision | pt_BR |
dc.subject | Capitalist Society | pt_BR |
dc.subject | Pedagogical Practice | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.creator | MENDES, Girleide Soares. | - |
dc.creator | PEDROSA, Maria José Vieira. | - |
dc.publisher | Universidade Federal de Campina Grande | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.title.alternative | "The supervisory action at the Headquarters of the Municipal Department of Education of Sousa". | pt_BR |
dc.identifier.citation | MENDES, Girleide Soares; PEDROSA, Maria José Vieira. "A ação supervisora na Sede da Secretaria Municipal de Ensino de Sousa". 1993. 20f. Relatório de Estágio (Licenciatura em Pedagogia) - Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba, Brasil, 1993. | pt_BR |
Appears in Collections: | Curso de Licenciatura em Pedagogia - CFP - Relatórios de Estágio |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
GIRLEIDE SOARES MENDES. RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGOGIA. CFP 1993.pdf | Girleide Soares Mendes; Maria José Vieira Pedrosa. Relatório de Estágio Pedagogia. CFP 1993. | 3.98 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.