Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/16451
Title: "É pesquisando que se aprende": a pesquisa como estratégia didática no ensino de Sociologia.
Other Titles: It is through research that one learns: research as a didactic strategy in the teaching of Sociology.
???metadata.dc.creator???: SOUSA, Aline Gonçalves de.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: SANTOS, Valdonilson Barbosa dos.
???metadata.dc.contributor.referee1???: MIRANDA, Maria da Conceição Gomes de.
???metadata.dc.contributor.referee2???: FERREIRA JÚNIOR, José.
Keywords: Ensino de sociologia - ensino médio;Metodologias de ensino de Sociologia;Pesquisa - ensino de Sociologia;Sociologia no Ensino Médio;Livros didáticos - Sociologia;Ensino de Sociologia no Brasil;Institucionalização do ensino de Sociologia;Estratégia didática - ensino de Sociologia;Prática docente - ensino de Sociologia;Sociology Teaching - High School;Sociology teaching methodologies;Research - teaching sociology;Sociology in High School;Textbooks - Sociology;Teaching Sociology in Brazil;Institutionalization of Sociology teaching;Didactic strategy - Sociology teaching;Teaching practice - teaching of Sociology;Pratique pédagogique - enseignement de la sociologie;Enseignement de la sociologie - Lycée;Manuels - Sociologie;Stratégie didactique - Enseignement de la sociologie;Institutionnalisation de l'enseignement de la sociologie
Issue Date: 12-Mar-2020
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: SOUSA, Aline Gonçalves de. “É pesquisando que se aprende”: a pesquisa como estratégia didática no ensino de sociologia. 2020. 101f. (Dissertação), Mestrado Profissional de Sociologia em Rede Nacional, Centro de Desenvolvimento Sustentável do Semiárido, Universidade Federal de Campina Grande – Campus de Sumé – Paraíba - Brasil, 2020. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/16451
???metadata.dc.description.resumo???: O presente trabalho demonstra uma análise sobre a prática da pesquisa, uma das principais ferramentas científicas das Ciências Sociais, estas que aparecem no currículo do ensino médio brasileiro englobadas na disciplina de Sociologia, campo de delimitação escolhido para a referida análise. Analisa aspectos da institucionalização da Sociologia como disciplina, os primeiros marcos normativos, assim como os marcos que surgiram após o período de redemocratização do país, como os Parâmetros Curriculares Nacionais, Orientações Curriculares para o Ensino Médio, a Base Nacional Comum Curricular, além de uma reflexão do cenário a partir de autores como Pedro Demo (2003/2009/2015). Desenvolveu-se ainda, uma apreciação dos livros didáticos utilizados nas aulas de Sociologia, pelos professores (as) sujeitos desta pesquisa. O objetivo central foi fazer um levantamento exploratório sobre a prática da pesquisa enquanto estratégia didática de ensino na disciplina de Sociologia no ensino médio, em seus variados aspectos. A questão norteadora é: Qual a relevância da pesquisa e suas aplicações no ensino médio, especificamente no cenário de Campina Grande? O levantamento foi realizado através de questionário estruturado, aplicado para três professores (as) da disciplina em escolas públicas distintas, no município de Campina Grande – Paraíba. Portanto, a partir de um levantamento teórico do tema com os marcos normativos, reconhecidos teóricos da área, a apreciação dos livros didáticos utilizados no campo delimitado da pesquisa, foi então aplicado um questionário destinado aos professores da respectiva cidade. Através deste material, empenhou-se uma reflexão sobre a prática da pesquisa no referido município e com isso evidenciou-se alguns parâmetros comuns e discrepâncias entre a teoria e a prática na área estudada, incluindo, a dificuldade dos (as) professores (as) entrevistados (as), em utilizar a pesquisa enquanto estratégia didática na aula de Sociologia.
Abstract: This capstone shows an analysis of the research practice, one of the main scientific tools of Social Science, those that are inserted in the Brazilian high school curriculum in the Sociology class, the chosen field for this analysis. This capstone analyses the aspect of the institutionalization of Sociology as a mandatory class, the first normative milestone, as the milestones that come with the democratization of the country, milestones like the Nationals Curricular Parameters, Curricular Orientations to High School, the National Common Curricular Base, besides a reflection of the scenario from authors like Pedro Demo (2003/2009/2015). An appraisal of the books used by the interviewed teachers on their Sociology classes was part of this study too. The main goal of this capstone is to explore the practice of the research as a didatc strategy tool of education on High School Sociology studies, considering all This capstone shows an analysis of the research practice, one of the main scientific tools of Social Science, those that are inserted in the Brazilian high school curriculum in the Sociology class, the chosen field for this analysis. This capstone analyses the aspect of the institutionalization of Sociology as a mandatory class, the first normative milestone, as the milestones that come with the democratization of the country, milestones like the Nationals Curricular Parameters, Curricular Orientations to High School, the National Common Curricular Base, besides a reflection of the scenario from authors like Pedro Demo (2003/2009/2015). An appraisal of the books used by the interviewed teachers in their Sociology classes as part of this study too. The main goal of this capstone is to explore the practice of the research as a didactic strategy tool of education on High School Sociology studies, considering all the relevant aspects and its implications. What guides the study is: What is the relevance of research and its applicability during High School, specifically in Campina Grande scenario? The information was gotten through structured questionnaires applied to three Sociology teachers from different public schools in Campina Grande – Paraíba area. Therefore, from a theoretical study of the normative milestones, recognized authors, appraisal of the book used in the research’s field, a questionnaire was applied to the teachers of the city. Through this material, it started a reflection about the practice of the research in Campina Grande and it was possible to conclude some parameters in common and variances between the theory and practice in that field, including the difficulties of the interviewed teachers to use the research as a didact strategy on their Sociology’s class.
Keywords: Ensino de sociologia - ensino médio
Metodologias de ensino de Sociologia
Pesquisa - ensino de Sociologia
Sociologia no Ensino Médio
Livros didáticos - Sociologia
Ensino de Sociologia no Brasil
Institucionalização do ensino de Sociologia
Estratégia didática - ensino de Sociologia
Prática docente - ensino de Sociologia
Sociology Teaching - High School
Sociology teaching methodologies
Research - teaching sociology
Sociology in High School
Textbooks - Sociology
Teaching Sociology in Brazil
Institutionalization of Sociology teaching
Didactic strategy - Sociology teaching
Teaching practice - teaching of Sociology
Pratique pédagogique - enseignement de la sociologie
Enseignement de la sociologie - Lycée
Manuels - Sociologie
Stratégie didactique - Enseignement de la sociologie
Institutionnalisation de l'enseignement de la sociologie
???metadata.dc.subject.cnpq???: Sociologia.
Educação.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/16451
Appears in Collections:Mestrado Profissional de Sociologia em Rede Nacional - Campus de Sumé - CDSA - DISSERTAÇÕES

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ALINE GONÇALVES DE SOUSA - DISSERTAÇÃO PROFSOCIO CDSA 2020.pdfAline Gonçalves de Sousa - Dissertação PROFSOCIO CDSA 2020957.32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.