Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/16750
Title: Omissão institucional e o uso dos instrumentos judiciais correspondentes na arena política
Other Titles: Institutional omission and the use of corresponding judicial instruments in the political arena
???metadata.dc.creator???: RAMOS, Ramon Henrique Lira.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: BARBOSA, Leon Victor de Queiroz.
???metadata.dc.contributor.referee1???: TAROUCO, Gabriela da Silva.
???metadata.dc.contributor.referee2???: TOMIO, Fabrício Ricardo de Limas.
???metadata.dc.contributor.referee3???: CARVALHO NETO, Ernani Rodrigues de.
Keywords: Judicialization;Desertion;Control;Self-containment;Judicialização;Judicialización;Deserção;Deserción;Controle;Controlar;Autocontenção;Autocontención
Issue Date: 21-Aug-2020
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: RAMOS, R. H. L. Omissão institucional e o uso dos instrumentos judiciais correspondentes na arena política. 2020. 70 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Políticas), Programa de Pós-graduação em Ciências Políticas, Centro de Ciências e Tecnologia, Universidade Federal de Campina Grande - Paraíba - Brasil, 2020. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/16750
???metadata.dc.description.resumo???: O grande objetivo desta pesquisa é o de demonstrar, quantitativamente, como se dá a dinâmica de uso desses instrumentos pelos atores políticos e como o STF reage a tais provocações: se a partir de ativismos ou de autocontenção. A grande questão que se busca responder, com a análise, é se o ajuizamento de ações de controle da omissão constitui um mecanismo útil para o ator político na busca por resultados ótimos. Em um segundo momento, a pesquisa se propõe a destrinchar os temas que, judicializados, foram reconhecidos como declaradamente omissos pelo STF e, com isso, mapear objetivamente esses assuntos. Os resultados sugeriram que o uso do instrumento de controle da omissão não se mostra enquanto uma grande tática quando considerada apenas a posição final do Supremo Tribunal Federal em suas decisões definitivas, dado que a Corte, na maioria dos casos analisados, aguarda providências dos outros poderes, réus nessas ações, quanto à solução para a questão judicializada (age, portanto, com autocontenção). No que tange ao mapeamento das omissões, constatou-se que a grande maioria dos temas levados à juízo por ausência de regulamentação prática dos poderes eleitos diziam respeito a assuntos ligados aos Direitos Previdenciário, Administrativo e, em menor grau, de ordem Tributária e Cível.
Abstract: The study of the formal empowerment of the Judiciary is relevant in Brazil. This is because, coupled with the adoption of in concrete control of laws (North American), the country also started to incorporate the Austrian model of in abstract control of normative acts, which led to several studies on the system's hybridism. It is also noticeable in the literature that research on the performance of the Judiciary in Brazil tends to focus on the study of the use of constitutionality control instruments whose object is to challenge a given policy. However, it ignores those instruments that aim to attack an omissive (desertion) posture of the government regarding the implementation of programmatic policies contained in the constitution. It is in this scenario that the great objective of this research emerges, which is to demonstrate, quantitatively, how the dynamics of the use of these instruments by political actors occurs and how the Supreme Federal Court (STF) reacted to such provocations: whether from activism or self-restraint. The big question that is sought to answer, with the analysis, is if the filing of actions of control of the omission constitutes a useful mechanism for the political actor in the search for optimum results. In a second step, the research proposes to disentangle the themes that, when judicialized, were recognized as declared omitted by the Supreme Court and, with this, to objectively map these subjects. The results suggested that the use of the omission control instrument does not prove to be a great tactic when considering only the final position of the Supreme Federal Court in its final decisions, which, self-contained, awaits action from the other powers, defendants in these actions, regarding the solution for the judicialized issue. Regarding the mapping of omissions, it was found that the vast majority of issues brought before the courts due to the lack of practical regulation of the elected powers concerned issues that significantly impacted the public budget, considered sensitive issues and, therefore, that could contribute to the Court's self-restraint stance on this type of judgment.
Keywords: Judicialization
Desertion
Control
Self-containment
Judicialização
Judicialización
Deserção
Deserción
Controle
Controlar
Autocontenção
Autocontención
???metadata.dc.subject.cnpq???: Ciência Política
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/16750
Appears in Collections:Mestrado em Ciência Política

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RAMON HENRIQUE LIRA RAMOS – DISSERTAÇÃO PPGCP CH 2020.pdfRamon Henrique Lira Ramos - Dissertação PPGCP CH 2020698.01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.