Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/17897
Title: Thel lives of Cleopatra and Octavia: a antiguidade revisitada por Sarah Fielding.
Other Titles: Thel lives of Cleopatra and Octavia: antiquity revisited by Sarah Fielding.
???metadata.dc.creator???: AZEVEDO, Mariana.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: LIMA, Danielle Dayse Marques de.
???metadata.dc.contributor.referee1???: BRANCO, Sinara de Oliveira.
???metadata.dc.contributor.referee2???: BRANCO, José Mário.
Keywords: Sarah Fielding;Mimese;Romance feminino;The Lives of Cleopatra and Octavia;Literatura inglesa - crítica e interpretação;Romance inglês;Grupo Bluestockings;Female romance;English Literature - Criticism and Interpretation;English Literature - Criticism and Interpretation;English novel
Issue Date: 2018
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: AZEVEDO, Mariana. Thel lives of Cleopatra and Octavia: a antiguidade revisitada por Sarah Fielding. 2018. 46f. (Trabalho de Conclusão de Curso – Monografia), Curso de Licenciatura em Letras: Língua Inglesa, Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande, – Paraíba – Brasil, 2018. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/17897
???metadata.dc.description.resumo???: A obra The Lives of Cleopatra and Octavia, de Sarah Fielding, se passa num momento de tensões, onde o enredo através de seu modelo autobiográfico apresenta a realidade do século XVIII disfarçada de Antiguidade Clássica. O trabalho se apropria de um recorte de tempo entre 1750 - 1770 e faz um apanhado do contexto histórico social, politico e literário do século XVIII, para, a partir disso, proceder a uma análise da narrativa de Fielding em busca de elementos que comprovam a projeção da realidade da autora em seu romance. Foi-se construída então a ponte entre a Roma de Marco Antônio e a Inglaterra do século XVIII. A realização deste trabalho apoia-se também no estudo do gênero romance, pois se percebe uma exclusão do feminino e das Bluestockings na crítica literária da época, quando a mulher ainda era vista apenas em posição de público consumidor, sendo esquecida a sua relevante participação no desenvolvimento do gênero romanesco em seus primórdios. Aproveitando-nos do conceito aristotélico de mimese, juntamente com a ideia do externo que se torna interno de Antonio Candido, este trabalho busca encontrar relações entre os acontecimentos e personagens do romance e o contexto histórico da Inglaterra do século XVIII, mostrando a forte presença ideológica do grupo Bluestockings – do qual a autora fez parte - a fim de enaltecer a importância da participação feminina durante a ascensão do gênero romanesco. Em outras palavras, o estudo aqui apresentado pretende demonstrar como o contexto de guerras, o contexto literário da produção e publicação do romance, e as linhas de pensamento das Bluestockings, apesar de serem acontecimentos externos à obra, encontram-se imiscuídas no romance de Fielding, apesar da aparente distância histórica entre a Roma Antiga e o século XVIII.
Abstract: The Lives of Cleopatra and Octavia, by Sarah Fielding, takes place in a moment of tensions, by its autobiographical model it presents the reality of the eighteenth century disguised as Classical Antiquity. The work appropriates a time lapse between 1750 and 1770 and draws on the historical, political, and literary historical context of the eighteenth century, from this an analysis to the narrative of Fielding was made searching elements that prove the projection of the author's reality in her novel. The bridge was then built between Marco Antonio's Rome and eighteenth century England. This work is also supported by the study of the novel genre, since it is possible to perceive an exclusion of the feminine and the Bluestockings group in the literary criticism of the time, when the woman was still only seen the public reading position, being forgotten its relevant participation in the development of the romance genre in its earliest days. Taking advantage of the Aristotelian concept of mimesis, together with the idea of the external that becomes internal from Antonio Candido, this work seeks to find relationships between the events and characters of the novel and the historical context of eighteenth-century England, showing the strong ideological presence of the Bluestockings group - of which the author was a part - in order to expose the importance of female participation during the rise of the romanesque genre. In other words, the present study intends to demonstrate how the context of wars, the literary context of the production and publication of the novel, and the threads of thought from the Bluestockings, despite being external events to the work, are found in Fielding's novel , despite the apparent historical distance between ancient Rome and the eighteenth century.
Keywords: Sarah Fielding
Mimese
Romance feminino
The Lives of Cleopatra and Octavia
Literatura inglesa - crítica e interpretação
Romance inglês
Grupo Bluestockings
Female romance
English Literature - Criticism and Interpretation
English Literature - Criticism and Interpretation
English novel
???metadata.dc.subject.cnpq???: Letras.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/17897
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em Letras: Língua Inglesa - CH

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MARIANA AZEVEDO - TCC LETRAS - LÍNGUA INGLESA 2018.pdfMariana Azevedo - TCC Letras - Língua Inglesa CH 2018432.11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.