Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/19207
Title: O sertanejo estilizado: projeto, autenticidade e performance de Bráulio Bessa.
Other Titles: The stylized sertanejo: design, authenticity and performance by Bráulio Bessa.
???metadata.dc.creator???: ANDRADE, Dayane da Silva.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: VILLOTA, José Maria de Jesus Izquierdo.
???metadata.dc.contributor.referee1???: GRUNEWALD, Rodrigo de Azeredo.
???metadata.dc.contributor.referee2???: AGUIAR, Maurício Maia.
Keywords: Bráulio Bessa;Autenticidade;Poesia Popular;Sertão Nordestino;Authenticity;Popular Poetry;Northeastern Sertão
Issue Date: 23-Feb-2021
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: ANDRADE, D. da S. O sertanejo estilizado: projeto, autenticidade e performance de Bráulio Bessa. 2021. 91 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais, Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande, Paraíba, Brasil, 2021.
???metadata.dc.description.resumo???: Procuramos compreender sociologicamente, ao longo desta dissertação, de que maneira o cordelista Bráulio Bessa consegue estabelecer atualizações em seu projeto profissional da apresentação de si, baseado em possíveis leituras e conhecimentos que se formam em seu entorno. A questão que permeia toda essa discussão é como Bráulio transita entre a figura de um poeta popular, com um repertório que representa no imaginário social o autêntico sertanejo e, a partir dessa experiência, como ele consegue manobrar estratégias para construir e reconstruir sua performance em um quadro geral do mundo moderno. Para isso, buscamos evidenciar os impactos e a dimensão das suas exposições - possíveis de serem observadas na obra do próprio Bráulio, em resenhas, na crítica, redes sociais e na recepção do público – na imaginação moral, que emerge da relação poeta x público.
Abstract: We seek to understand sociologically, throughout this dissertation, how the cordelista Bráulio Bessa manages to establish updates in his professional project of the presentation of himself, based on possible readings and knowledge that are formed in his surroundings. The question that permeates all this discussion is how Bráulio transits between the figure of a popular poet, with a repertoire that represents the authentic countryman in the social imaginary and, based on this experience, how he manages strategies to build and reconstruct his performance in a general picture of the modern world. For this, we seek to highlight the impacts and the dimension of his exhibitions - possible to be observed in Bráulio's own work, in reviews, in criticism, social networks and in the reception of the public - in the moral imagination that emerges from the relationship between poet and public.
Keywords: Bráulio Bessa
Autenticidade
Poesia Popular
Sertão Nordestino
Authenticity
Popular Poetry
Northeastern Sertão
???metadata.dc.subject.cnpq???: Sociologia
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/19207
Appears in Collections:Mestrado em Ciências Sociais.

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DAYANE DA SILVA ANDRADE – DISSERTAÇÃO (PPGCS) 2021.pdf2.68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.