Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/20838
Title: A cultura afro­brasileira no currículo de história: entre práticas e legislações nas escolas da cidade de Santa Helena-PB.
Other Titles: Afro-Brazilian culture in the history curriculum: between practices and legislation in schools in the city of Santa Helena-PB.
???metadata.dc.creator???: SOUZA, Francisca Pereira de.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: SOUSA, Israel Soares de.
???metadata.dc.contributor.referee1???: SÁ, Almair Morais de.
???metadata.dc.contributor.referee2???: CLAUDINO, Nadja Claudinale da Costa.
Keywords: Ensino de história.;Cultura afro-brasileira;Currículo;História cultural;History teaching.;Afro-Brazilian culture;Resume;Cultural history
Issue Date: 17-Dec-2018
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: SOUZA, Francisca Pereira de. A cultura afro-­brasileira no currículo de história: entre práticas e legislações nas escolas da cidade de Santa Helena-PB. 2018. 43f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em História) - Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba, Brasil, 2018.
???metadata.dc.description.resumo???: O objetivo da presente pesquisa é problematizar como a cultura afro­brasileira aparece nos no currículo do ensino de história, apresentando a proposta da incorporação deste tema entre práticas e legislações nas escolas da cidade de Santa Helena­PB. Para isso foram elaboradas entrevistas com o objetivo de compreender as experiências dentro do Ensino de História vivenciadas nas escolas escolhidas. Além disso, foram analisados o documento da LDB, PCNs e o Projeto Político Pedagógico das escolas Pe. José De Anchieta e Prof. José Bento. Esta pesquisa parte da ótica da História Cultural, uma vez que a história Cultural percebe o ensino de História enquanto possibilidade para uma percepção larga e diversa da condição humana, considerando a perspectiva de estudiosos como POLLAK ( 1992) e DA SILVA (2000).
Abstract: The objective of the present research is to problematize how the Afro­Brazilian culture appears in the curriculum of history teaching, presenting the proposal of incorporating this theme between practices and legislation in the schools of the city of Santa Helena­PB. For this purpose, interviews were designed with the purpose of understanding the experiences within the Teaching of History lived in the chosen schools. In addition, the LDB document, PCNs and the Political Pedagogical Project of the schools by Father José De Anchieta and Prof. José Bento. This research starts from the viewpoint of Cultural History, since Cultural history perceives the teaching of History as a possibility for a wide and diverse perception of the human condition, considering the perspective of scholars such as POLLAK (1992) and DA SILVA (2000).
Keywords: Ensino de história.
Cultura afro-brasileira
Currículo
História cultural
History teaching.
Afro-Brazilian culture
Resume
Cultural history
???metadata.dc.subject.cnpq???: História.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/20838
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em História CFP

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FRANCISCA PEREIRA DE SOUZA.TCC.LICENCIATURA EM HISTÓRIA.2018.pdfFrancisca Pereira de Souza. TCC. Licenciatura em História.2018.830.39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.