Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/22133
Title: Literatura infantil e o desenvolvimento socioemocional da criança na educação infantil.
Other Titles: Children's literature and the social-emotional development of children in early childhood education.
???metadata.dc.creator???: SANTOS, Ianny Salvino dos.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: SOARES, Luisa de Marillac Ramos.
???metadata.dc.contributor.referee1???: PEREIRA, Zildene Francisca.
???metadata.dc.contributor.referee2???: BELCHIOR, Maria Gerlaine.
Keywords: Educação infantil;Literatura infantil;Desenvolvimento socioemocional;Educação;Criança;child education;Children's literature;socio-emotional development;education;kid
Issue Date: 12-May-2021
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: SANTOS, Ianny Salvino dos. Literatura infantil e o desenvolvimento socioemocional da criança na educação infantil. 2021. 50f. Monografia (Licenciatura em Pedagogia) - Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba, Brasil, 2021.
???metadata.dc.description.resumo???: O desenvolvimento socioemocional quando trabalhado com base e em conjunto à literatura infantil, pode influenciar de maneira positiva na vida escolar e social das crianças. Com a literatura infantil, o leitor participa e compartilha experiências de acordo com sua representação de mundo, faz relação entre o real e o imaginário, se diverte, estimula a imaginação, além de desenvolver as habilidades de compreensão e domínio da leitura e escrita. A presente pesquisa teve como objetivo geral apreender e analisar como a literatura infantil pode influenciar no desenvolvimento socioemocional da criança na educação infantil. Constituída como pesquisa qualitativa,foi aplicada a três professoras a três escolas municipais da cidade de Sousa, Paraíba. Como instrumento de coleta de dados utilizou-se do questionário sociodemográfico e do questionário diretivo. Os resultados mostraram que a literatura infantil pode influenciar do desenvolvimento socioemocional da criança de forma positiva, estimulando sua imaginação, criatividade, criticidade, socialização e emoções.
Abstract: Socio-emotional development, when worked with and in conjunction with children's literature, can positively influence the school and social life of children. With children's literature, the reader participates and shares experiences according to their representation of the world, makes a relationship between the real and the imaginary, has fun, stimulates the imagination, in addition to developing comprehension skills and mastery of reading and writing. The present research had as general objective to apprehend and analyze how children's literature can influence the social-emotional development of children in kindergarten. Constituted as a qualitative research, it was applied to three teachers at three municipal schools in the city of Sousa, Paraíba. As a data collection instrument, the sociodemographic questionnaire and the directive questionnaire were used. The results showed that children's literature can positively influence the social-emotional development of children, stimulating their imagination, creativity, criticality, socialization and emotions.
Keywords: Educação infantil
Literatura infantil
Desenvolvimento socioemocional
Educação
Criança
child education
Children's literature
socio-emotional development
education
kid
???metadata.dc.subject.cnpq???: Educação.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/22133
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em Pedagogia - CFP - Monografias

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
IANNY SALVINO DOS SANTOS. MONOGRAFIA PEDAGOGIA. CFP 2021.pdfIanny Salvino dos Santos. Monografia Pedagogia. CFP 2021.9.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.