Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/22304
Title: Entre os PCN e a BNCC: faces do ensino de História.
Other Titles: Between the PCN and the BNCC: sides of the teaching of History.
???metadata.dc.creator???: MONTEIRO, Ronnys dos Santos.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: SOUSA, Israel Soares de.
???metadata.dc.contributor.referee1???: SANTANA, Nadja Claudinale da Costa.
???metadata.dc.contributor.referee2???: LÔBO, Isamarc Gonçalves.
Keywords: História - ensino;Parâmetros Curriculares Nacionais - PCNs;Base Nacional Comum Curricular - BNCC;Currículo;Ensino;History - teaching;National Curriculum Parameters - PCNs;Common National Curriculum Base - BNCC;Resume;Teaching
Issue Date: 18-Oct-2021
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: MONTEIRO, Ronnys dos Santos. Entre os PCN e a BNCC: faces do ensino de História. 2021. 47f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em História) - Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba, Brasil, 2021.
???metadata.dc.description.resumo???: O objetivo deste trabalho é estabelecer um comparativo entre as propostas dos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) e da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) para o componente curricular de História, a fim de compreender as atribuições para sua prática docente, a partir do texto dos documentos em questão. Partindo desse pressuposto, busca-se analisar qual estrutura é pensada para a História, o que se espera dela em termos curriculares e formativos a partir do que está colocado no texto da legislação escolhida para análise. Partindo de perspectivas como BITTENCOURT (2008), SILVA (2010) e RIBEIRO (2010) esta investigação busca entender o que é reivindicado para a disciplina de História, o que se espera desta disciplina a partir das colocações dessas legislações da educação. A análise considera como fontes a legislação dos PCN (Parâmetros Curriculares Nacionais) e da BNCC (Base Nacional Comum Curricular), com o objetivo de estabelecer pontes e paralelos entre as duas legislações, contextualizando o debate em torno da construção das propostas, as polêmicas, o contexto político e social.
Abstract: The objective of this work is to establish a comparison between the proposals of the National Curriculum Parameters (PCN) and the Common National Curricular Base (BNCC) for the History curriculum component, in order to understand the attributions for their teaching practice, from the text of the documents in question. Based on this assumption, we seek to analyze which structure is thought for History, what is expected of it in curricular and formative terms based on what is placed in the text of the legislation chosen for analysis. Starting from perspectives such as BITTENCOURT (2008), SILVA (2010) and RIBEIRO (2010) this investigation seeks to understand what is claimed for the discipline of History, what is expected of this discipline from the points of view of these education laws. The analysis considers as sources the legislation of the PCN (National Curriculum Parameters) and the BNCC (National Common Curricular Base), with the objective of establishing bridges and parallels between the two legislations, contextualizing the debate around the construction of the proposals, the controversial ones, the political and social context.
Keywords: História - ensino
Parâmetros Curriculares Nacionais - PCNs
Base Nacional Comum Curricular - BNCC
Currículo
Ensino
History - teaching
National Curriculum Parameters - PCNs
Common National Curriculum Base - BNCC
Resume
Teaching
???metadata.dc.subject.cnpq???: História.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/22304
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em História CFP

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RONNYS DOS SANTOS MONTERIO. TCC. LICENCIATURA EM HISTÓRIA. 2021.pdfRonnys dos santos Monteiro. TCC. Licenciatura em História. 2021.394.42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.