Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/22437
Title: Práticas letradas digitais no estágio remoto de língua inglesa em contexto de pandemia: a (trans)formação identitária de professores em formação inicial.
Other Titles: Digital literacy practices in remote english language training in a pandemic context: the identity (trans)formation of teachers in initial training.
???metadata.dc.creator???: SILVA, Francisco Gabriel Cordeiro da.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: COSTA, Marco Antônio Margarido.
???metadata.dc.contributor.referee1???: XAVIER, Manassés Morais.
???metadata.dc.contributor.referee2???: BRANCO, Sinara de Oliveira.
Keywords: Identidade docente;Letramentos digitais;Estágio de língua inglesa;Ensino remoto;Língua inglesa - estudo e ensino;Estudos Linguísticos;Teaching identity;Digital literacies;English language internship;Remote teaching;English language - study and teaching;Linguistic studies;Enseñanza de la identidad;Alfabetizaciones digitales;Pasantía de lengua inglesa;Enseñanza remota;Lengua inglesa - estudio y enseñanza;Estudios lingüísticos;Identité enseignante;Alphabétisation numérique;Stage d'anglais;Enseignement à distance;Langue anglaise - étude et enseignement;Études linguistiques
Issue Date: 5-Oct-2021
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: SILVA, F. G. C. da. Práticas letradas digitais no estágio remoto de língua inglesa em contexto de pandemia: a (trans)formação identitária de professores em formação inicial. 2021. 187 f. Dissertação (Mestrado em Linguagem e Ensino) - Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino, Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande, Paraíba, Brasil, 2021. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/22437
???metadata.dc.description.resumo???: Face à ascensão de tecnologias digitais que, de modo espacial e temporal, vão se agregando e se integrando às práticas sociais nos campos sociais, culturais, políticos, econômicos e educacionais (BUZATO, 2006), há ocorrências de crises políticas, ambientais e sanitárias. Em relação à essa última, em 2020, a Organização Mundial da Saúde anunciou a COVID-19 como uma pandemia, haja vista a disseminação dessa doença em escala global. Como consequência à suspenção de atividades presenciais em instituições de ensino em todo território nacional, a adoção de aulas remotas foi uma das medidas de retomada das atividades de ensino, inclusive na Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) e nas disciplinas de estágio curricular. Sob tal contexto, os estagiários, participantes desta pesquisa, são circunscritos por diversos processos de identificação, constituição, (res)significação identitária (cf. CORACINI, 2003, 2007; HALL, 2000). Dada à demanda intensificada do ensino remoto, estes sujeitos se inseriram integralmente em práticas letradas digitais (cf. BUZATO, 2006; LANKSHEAR; KNOBEL, 2006), apesar de não estarem familiarizados com todas as tecnologias, plataformas e recursos digitais.Com fulcro neste cenário, tecemos a seguinte pergunta de pesquisa: quais são as implicações nos processos identitários de estagiários, alunos-professores de língua inglesa, face à demanda pelo uso de tecnologias e inserção em práticas letradas digitais em suas experiências no contexto de ensino remoto? Assim, este trabalho tem o objetivo geral de investigar os processos identitários de estagiários do curso de Letras – Língua Inglesa da UFCG diante da demanda pelo uso de tecnologias e inserção em práticas letradas digitais em suas experiências no contexto de ensino remoto. Em específico, pretendemos (i) identificar os conceitos e as práticas de letramentos digitais que se mobilizam no conhecimento didático-pedagógico de estagiários do referido curso; (ii) avaliar de que maneira as práticas letradas digitais dos estagiários se manifestam em todo o processo de vivência na experiência do estágio na modalidade remota; (iii) analisar as implicações do contexto de ensino remoto nos processos de constituição identitária de estagiários. Este estudo alinha-se ao paradigma interpretativista (BORTONI-RICARDO, 2008), de abordagem qualitativa (FLICK, 2007; MOREIRA; CALEFFE, 2008), que está inserido no campo investigativo da Linguística Aplicada indisciplinar (MOITA LOPES, 2006, 2019), e de perspectiva etnográfica (HELLER, 2011; STREET, 2010). Os participantes se constituem de onze licenciandos do referido curso de Letras, matriculados no componente curricular Estágio de Língua Inglesa: 3º ano do Ensino Médio. Para a geração de dados, que ocorreu entre setembro e dezembro de 2020, adotamos seis instrumentos: (i) notas de campo, através de observação; (ii) questionário online; (iii) planos de aula; (iv) entrevista semiestruturada; (v) relatos de experiência didática; e (vi) interações via WhatsApp. Através das ações de planejamento de aulas, de ensino e de reflexão, apreendemos que as práticas letradas digitais recorrentes, em alguns momentos, se coadunam com a perspectiva de práticas sociais (BUZATO, 2006; KLEIMAN, 1995; LANKSHEAR; KNOBEL, 2006; STREET, 1986, 2003, 2010, 2012) e, em outros momentos, com o viés autônomo (LANKSHEAR; KNOBEL, 2006; STREET, 2003, 2010). Nos casos em que não houve a possibilidade de regência de aulas, tendo sido elaborada uma Proposta de Atividade, e o incômodo por planejar aulas em torno de conteúdos linguístico-gramaticais, entendemos que ocorreu a mobilização da epistemologia de performance (cf. LANKSHEAR; KNOBEL, 2003), visto que a ausência de modelos de ensino conduziu alguns dos estagiários a proceder e a agir de forma situada, crítica e inovadora. Em decorrência de todo esse contexto, flagramos momentos em que os processos identitários dos sujeitos vinculam-se, de maneira relacional (WOODWARD, 2000), subjetivada (CORACINI, 2003; HALL, 2000) e performativa (SILVA, 2000), às experiências de estágios anteriores, a exemplo das interações com os alunos no ensino presencial. Por fim, relacionamos à (trans)formação identitária, também, os sentimentos e as sensações de angústia, frustração, apreensão, decepção, incapacidade, desmotivação, entre outros.
Abstract: Faced with the rise of digital technologies that, spatially and temporally, are aggregated and integrated into social practices in the social, cultural, political, economic and educational fields (BUZATO, 2006), there are occurrences of political, environmental and health crises. Regarding the latter, in 2020, the World Health Organization announced COVID-19 as a pandemic, given the spread of this disease on a global scale. As a consequence of the suspension of face-to-face activities in educational institutions throughout the country, the adoption of remote classes was one of the measures for the resume of teaching activities, including at the Federal University of Campina Grande (UFCG) and in the curricular internship subjects. In this context, the interns participating in this research are circumscribed by various processes of identification, constitution, (re)signification of identity (cf. CORACINI, 2003, 2007; HALL, 2000). Given the intensified demand for remote teaching, these subjects have fully integrated themselves into digital literacy practices (cf. BUZATO, 2006; LANKSHEAR; KNOBEL, 2006), despite not being familiar with all digital technologies, platforms and resources. Based on this scenario, we weave the following research question: what are the implications for the identity processes of interns, English language students-teachers, given the demand for the use of technologies and insertion in digital literacy practices in their experiences in the context of remote teaching? Thus, this work has as main objective to investigate the identity processes of interns in the course of Letras – English Language at UFCG in face of the demand for the use of technologies and insertion in digital literacy practices in their experiences in the context of remote teaching. Specifically, we intend to (i) identify the concepts and practices of digital literacies that are mobilized in the didactic-pedagogical knowledge of trainees in the aforementioned course; (ii) assess how the interns' digital literacy practices are manifested throughout the process of experience in the internship experience in the remote modality; (iii) analyze the implications of the remote teaching context in the processes of identity constitution of trainees. This study is aligned with the interpretivist paradigm (BORTONI-RICARDO, 2008), with a qualitative approach (FLICK, 2007; MOREIRA; CALEFFE, 2008), which is inserted in the investigative field of indisciplinary Applied Linguistics (MOITA LOPES , 2006, 2019), and from an ethnographic perspective (HELLER, 2011; STREET, 2010). The participants are eleven graduates of the aforementioned Letras undergraduation course, enrolled in the curricular component Internship in English Language: 3rd year of High School. For data generation, which took place between September and December of 2020, we adopted six instruments: (i) field notes, through observation; (ii) online questionnaire; (iii) lesson plans; (iv) semi-structured interview; (v) teaching experience reports; and (vi) interactions via WhatsApp. Through the actions of lesson planning, teaching and reflection, we apprehend that the recurrent digital literacy practices, at times, are consistent with the perspective of social practices (BUZATO, 2006; KLEIMAN, 1995; LANKSHEAR; KNOBEL, 2006; STREET, 1986, 2003, 2010, 2012) and, at other times, with the autonomous bias (LANKSHEAR; KNOBEL, 2006; STREET, 2003, 2010). In cases where there was no possibility of conducting classes, an Activity Proposal having been prepared, and the inconvenience of planning lessons around linguistic grammatical content, we understand that the mobilization of performance epistemology occurred (cf. LANKSHEAR; KNOBEL, 2003), since the absence of teaching models led some of the interns to proceed and act in a situated, critical and innovative way. As a result of this entire context, we see moments in which the identity processes of the subjects are linked in a relational way (WOODWARD, 2000), subjectivated (CORACINI, 2003; HALL, 2000) and performative (SILVA, 2000), to the experiences of previous internships, such as interactions with students in face-to-face teaching. Finally, we relate to the (trans)formation of identity, also, the feelings and sensations of anguish, frustration, apprehension, disappointment, incapacity, lack of motivation, among others.
Keywords: Identidade docente
Letramentos digitais
Estágio de língua inglesa
Ensino remoto
Língua inglesa - estudo e ensino
Estudos Linguísticos
Teaching identity
Digital literacies
English language internship
Remote teaching
English language - study and teaching
Linguistic studies
Enseñanza de la identidad
Alfabetizaciones digitales
Pasantía de lengua inglesa
Enseñanza remota
Lengua inglesa - estudio y enseñanza
Estudios lingüísticos
Identité enseignante
Alphabétisation numérique
Stage d'anglais
Enseignement à distance
Langue anglaise - étude et enseignement
Études linguistiques
???metadata.dc.subject.cnpq???: Linguagem
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/22437
Appears in Collections:Mestrado em Linguagem e Ensino.

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.