Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/22739
Title: A exclusão digital e educacional brasileira no período pandêmico.
Other Titles: The Brazilian digital and educational exclusion in the pandemic period.
???metadata.dc.creator???: ARAUJO, Juberlânia Costa.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: LIRA, Sonia Maria de.
???metadata.dc.contributor.referee1???: DINIZ, Lincoln da Silva.
???metadata.dc.contributor.referee2???: SOUZA, Crisólogo Vieira de.
Keywords: Exclusão digital;Exclusão educacional;Pandemia e exclusão digital;Período pandêmico - exclusão educacional;Ensino remoto;Educação e pandemia;Conectividade e pandemia;Aulas online - pandemia;Letramento digital;Tecnologia e educação;Tecnologias digitais e pandemia;Tecnologias da informação;Digital deletion;Educational exclusion;Pandemic and digital divide;Pandemic period - educational exclusion;Remote teaching;Education and pandemic;Connectivity and pandemic;Connectivity and pandemic;digital literacy;Technology and education;Digital technologies and pandemic;Information technologies
Issue Date: May-2021
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: ARAUJO, Juberlânia Costa. A exclusão digital e educacional brasileira no período pandêmico. 2021. 21f. (Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo), Curso de Licenciatura em Geografia, Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande – Campina Grande - Paraíba - Brasil, 2021. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/22739
???metadata.dc.description.resumo???: O presente trabalho tem por objetivo analisar o acesso desigual tecnológico da população brasileira e as consequências desse processo no acesso às aulas, a partir do ensino remoto no período pandêmico. Assim, a pesquisa se utiliza da metodologia qualitativa e quantitativa, baseada em análise bibliográfica, usando autores que vêm trabalhando a temática da exclusão digital educacional e dados quantitativos. Nesta perspectiva, verificamos que as camadas populares da população não estão inseridas de forma ativa no processo informacional, havendo ausência de acesso a equipamentos digitais e conectividade, além de conhecimentos básicos para tal uso. Além disso, docentes e estudantes não estão universalmente familiarizados com a tecnologia como se era esperado para a garantia das aulas online, e isso também contribuiu para a intensificação do abandono escolar, demonstrando a necessidade de políticas públicas ativas, planejamento, recursos financeiros e qualificação para o uso das tecnologias digitais informacionais de maneira que possa contribuir para um desenvolvimento social menos desigual entre as classes, além da garantia do direito à educação.
Abstract: The present work aims to analyze the inequalities in the access to digital technologies by Brazilian population, and the consequences to study accessibility, considering the remote schooling transition , promoted by the Pandemic containment measures. Meanwhile, this research utilized a qualitative methodology, based on a bibliographic analysis, and regarding authors that study the theme of digital exclusion in education. In that perspective, was verified that poor population are not actively integrated in the informational process, having absense of access to digital equipment and connectivity, also not having the basic knowledge of how to use such tools. Furthermore, students and teachers are not universally familiarized with the technologies, as it was expected to guarantee the effectiveness of remote classes, contributing to an intensification of school abandonment process, demonstrating the need for active public policies, strategies, financial support and qualification for the use of informational technologies in order to contribute for a social development with less inequalities between social classes, to guarantee the social right for education.
Keywords: Exclusão digital
Exclusão educacional
Pandemia e exclusão digital
Período pandêmico - exclusão educacional
Ensino remoto
Educação e pandemia
Conectividade e pandemia
Aulas online - pandemia
Letramento digital
Tecnologia e educação
Tecnologias digitais e pandemia
Tecnologias da informação
Digital deletion
Educational exclusion
Pandemic and digital divide
Pandemic period - educational exclusion
Remote teaching
Education and pandemic
Connectivity and pandemic
Connectivity and pandemic
digital literacy
Technology and education
Digital technologies and pandemic
Information technologies
???metadata.dc.subject.cnpq???: Geografia
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/22739
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em Geografia CH - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
JUBERLÂNIA COSTA ARAUJO - TCC ARTIGO LIC GEOGRAFIA CH 2021.pdfJuberlânia Costa Araujo - TCC Artigo Lic Geografia CH 2021.179.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.