Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/27125
Title: Universidade, política pública e vestimenta: ressignificações identitárias de discentes do curso de História noturno da Universidade Federal de Campina Grande (Cajazeiras, 2015-2016).
Other Titles: University, public policy and clothing: identity resignifications of students of the nocturnal history course at the Federal University of Campina Grande (Cajazeiras, 2015-2016).
???metadata.dc.creator???: SILVA, Hozana Ferreira da.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: SALES NETO, Francisco Firmino.
???metadata.dc.contributor.referee1???: MELO , Rosilene Alves de.
???metadata.dc.contributor.referee2???: FIGUEIREDO FILHO, João Bernardo de.
Keywords: Educação superior;Políticas públicas;Programa de Auxílio ao Ensino de Graduação;Universidade;Identidade;Vestimenta;College education;Public policy;Undergraduate Teaching Assistance Program;University;Identity;Clothing
Issue Date: 29-Aug-2022
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: SILVA, Hozana Ferreira da. Universidade, política pública e vestimenta: ressignificações identitárias de discentes do curso de História noturno da Universidade Federal de Campina Grande (Cajazeiras, 2015-2016). 2022. 64f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em História) - Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba, Brasil, 2022.
???metadata.dc.description.resumo???: Esta pesquisa tem o objetivo de refletir sobre ressignificações identitárias dos alunos do curso de História, turno noturno, da Universidade Federal de Campina Grande (UACS/CFP/UFCG), campus Cajazeiras, em virtude da participação no Programa de Auxílio ao Ensino de Graduação, entre os anos de 2015 e 2016. Defende-se a ideia que esse programa governamental, decorrente do Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais (REUNI), com o objetivo de ampliar o acesso e a permanência no ensino superior, distribuiu bolsas auxílio geradoras de novas identidades sociais, percebidas nas mudanças no modo de vestir dos discentes contemplados com o programa. Para a consecução do objetivo proposto, partimos de observações do cotidiano universitário e da aplicação de questionários, em forma de entrevistas, com os alunos do referido curso de História. A pesquisa foi realizada como um estudo de caso, conforme Amado (2013); na perspectiva teórica da História Cultural do Social, a partir de Roger Chartier (1991); em diálogo com Moscovici (2003) e Pollak (1992), estudiosos que tratam das representações sociais. Em termos metodológicos, utilizamos o método qualitativo proposto por Minayo (2011). Diante do exposto, espera-se compreender a relação entre as mudanças nas vestimentas dos discentes e a aquisição da bolsa auxílio ao ensino de graduação, entre 2015 e 2016, refletindo sobre ressignificações em suas identidades sociais.
Abstract: This research have the objective to reflect about possible identity resignifications of the pupils of the History course, night shift, of the Federal University of Campina Grande (UACS/CFP/UFCG), Cajazeiras campus, in virtue of the participation in the aid Program to the Teaching of Undergraduate, between the years 2015 and 2016. Defend-his the idea that this governmental program, resulting from the Program of Support the plans of Restructuring and Expansion of the Federal Universities (REUNI), with the objective of expanding the access and the permanence in higher teaching, distributing aid scholarship generators new social identities, perceived in the changes in the way of dressing of the students contemplated with the program. In order to achieve of the objective proposed, we started of observations of the everyday university life and of the application of questionnaires, in form of interviews, with the pupils of the aforementioned History course. The research was realized as one study of case, according to Amado (2013); in the theoretical perspective of the Cultural History of the Social from Roger Chartier (1991); in dialogue with Moscovici (2003) and Pollack (1992), scholars who deal of the social representations. In methodological terms, we utilize the qualitative method proposed by Minayo (2011). In view of the above, it is expected to understand the relationship between the changes in students' clothing and the acquisition of the aid scholarship to the teaching of graduation, between 2015 and 2016, reflecting about resignifications in their social identities.
Keywords: Educação superior
Políticas públicas
Programa de Auxílio ao Ensino de Graduação
Universidade
Identidade
Vestimenta
College education
Public policy
Undergraduate Teaching Assistance Program
University
Identity
Clothing
???metadata.dc.subject.cnpq???: História.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/27125
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em História CFP

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
HOZANA FERREIRA DA SILVA. TCC. LICENCIATURA EM HISTÓRIA. 2022.pdfHozana Ferreira da Silva. TCC. Licenciatura em História. 2022.720.28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.