Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/27127
Title: Currículo de História na educação básica: apagamentos da religiosidade afrobrasileira e indígena no ensino.
Other Titles: History curriculum in basic education: erasures of Afro-Brazilian and indigenous religiosity in teaching.
???metadata.dc.creator???: SILVA, Rodrigo Alves da.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: SOUSA, Israel Soares de.
???metadata.dc.contributor.referee1???: SANTANA, Rosemere Olímpio de.
???metadata.dc.contributor.referee2???: CAMILO, Janaína Valéria Pinto.
Keywords: História - ensino;Currículo;Lei 11.645/08;Educação;Ensino;História afro-brasileira - ensino;História indígena - ensino;History - teaching;Resume;Law 11.645/08;Education;Teaching;Afro-Brazilian history - teaching;Indigenous history - teaching
Issue Date: 30-Aug-2022
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: SILVA, Rodrigo Alves da. Currículo de História na educação básica: apagamentos da religiosidade afro-brasileira e indígena no ensino. 2022. 68f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em História) - Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba, Brasil, 2022.
???metadata.dc.description.resumo???: Partindo do projeto Residência Pedagógica do Curso de História, do Centro de Formação de Professores – CFP, da Universidade Federal de Campina Grande – UFCG, campus Cajazeiras – PB, na escola EMEIEF Luiz Cartaxo Rolim também localizada no município de Cajazeiras – PB, pudemos verificar um ensino de história desalinhado com uma educação plural e antirracista. Isso se deu a partir do livro didático de história do sexto ano intitulado Vontade de Saber, do currículo dos mesmos e de um questionário aplicado ao professor de história responsável por ministrar as aulas na turma em questão. É sabido que a lei 11.645/08 sancionada no ano de 2008 significou a atualização da lei 10.639/03 determinando a obrigatoriedade da inserção nos currículos dos ensinos fundamentais e médios de todas as escolas públicas ou privadas a compreensão das culturas e histórias afro-brasileiras e indígenas. Segundo Pereira (2010) o diálogo com o ensino das culturas indígenas e afrodescendentes tem muita importância política para os alunos e alunas, uma vez que através disso conseguem fazer uma análise crítica diante do ensino que sempre foi considerado oficial, bem como tem a possibilidade de pensar a realidade social do país através da diversidade cultural existente. Com isso, o intuito do trabalho além de discutir essas questões, é de construir e disponibilizar um podcast como ferramenta pedagógica de auxílio às aulas de história, trazendo ao ouvinte perspectivas do mundo religioso de matriz africana e indígena que estão inseridas na cidade de Cajazeiras – PB.
Abstract: Starting from the project of Pedagogical Residency of the History School, from the Teacher Training Center - TTC, of the Federal University of Campina Grande - UFCG, Cajazeiras campus - Paraíba State, in the Municipal School of Early Childhood Education and Elementary Education Luis Cartaxo Rolim also localized in Cajazeiras city - Paraíba State, we could verify a history teaching unaligned with a plural and antiracist education. This observation was based on the sixth-year history textbook entitled “Will to Know” (“Vontade de Saber” in portuguese), from their curriculum and a questionnaire applied to the history teacher responsible for teaching in the class addressed above. It is known that the Brazilian law of number 11.645/08 enacted in 2008 meant the updating of the brazilian law of number 10.639/03, determining the mandatory inclusion in the curricula of elementary and high schools of all public or private schools, the understanding of the cultures and histories of the Afro-Brazilian and indigenous people. According to Pereira (2010) the dialogue within the teaching of indigenous and Afro-descendant cultures has a lot of political significance for students, since through this they are able to make a critical analysis of the teaching that has always been considered official, as well as having the possibility of thinking about the social structure of the country through the existing cultural diversity within it. With all this, the purpose of the work, in addition to discussing these issues, is to build and make available a podcast as a pedagogical tool to help history classes, bringing to the listener perspectives from the religious beliefs of the African and indigenous origin that are inserted within the city of Cajazeiras - Paraiba State.
Keywords: História - ensino
Currículo
Lei 11.645/08
Educação
Ensino
História afro-brasileira - ensino
História indígena - ensino
History - teaching
Resume
Law 11.645/08
Education
Teaching
Afro-Brazilian history - teaching
Indigenous history - teaching
???metadata.dc.subject.cnpq???: História.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/27127
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em História CFP

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RODRIGO ALVES DA SILVA. TCC. LICENCIATURA EM HISTÓRIA. 2022.pdfRodrigo Alves da Silva. TCC. Licenciatura em História. 2022362.29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.