Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/27729
Title: Cultura digital, ensino de língua portuguesa e juventudes: a BNCC do ensino médio em foco.
Other Titles: Digital culture, Portuguese language teaching and youth: the BNCC of high school in focus.
???metadata.dc.creator???: SILVA, Maria Dnalda Pereira da.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: XAVIER, Manassés Morais.
???metadata.dc.contributor.referee1???: ARAÚJO, Denise Lino de.
???metadata.dc.contributor.referee2???: PEREIRA, Tânia Maria Augusto.
Keywords: Língua portuguesa - estudo e ensino;Cultura digital - juventudes;Estudos linguísticos;Base Nacional Comum Curricular do Ensino Médio (BNCC-EM);Portuguese language - study and teaching;Digital culture - youth;Linguistic studies;National Common Curriculum Base for High School (BNCC-EM)
Issue Date: 21-Sep-2022
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: SILVA, Maria Dnalda Pereira da. Cultura digital, ensino de língua portuguesa e juventudes: a BNCC do ensino médio em foco. 2022. 162 fl. Dissertação (Mestrado em Linguagem e Ensino), Programa de Pós-graduação em Linguagem e Ensino, Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande - Paraíba - Brasil, 2022. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/27729
???metadata.dc.description.resumo???: A presente dissertação põe em relevo a relação entre cultura digital, Língua Portuguesa e juventudes, a partir do que propõe a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) do Ensino Médio (EM). Consideramos o conceito de cultura digital enquanto possibilidade de interconexões, compartilhamentos e mecanismos digitais que vêm se propagando e (re)construindo teias dialógicas e comunicativas na sociedade contemporânea, que tem, principalmente, os jovens como protagonistas. Ao se configurar como território móvel, dialógico e recombinante, a cultura digital instaura novas estruturas e formas de organização social, convocando reflexões sobre o campo educacional, permitindo-nos investigar como documentos oficiais de ensino abordam tal temática. Nesse contexto, a presente investigação ergue-se pela seguinte questão de pesquisa: como a cultura digital se faz presente no discurso da BNCC do Ensino Médio, na área de Linguagens e suas Tecnologias e no componente curricular de Língua Portuguesa, frente às demandas das juventudes contemporâneas? Para respondê-la, delineou-se como objetivo geral investigar a concepção de cultura digital subjacente às orientações da BNCC-EM na área de Linguagens e suas Tecnologias e para o componente curricular de Língua Portuguesa. Com a finalidade de atender a esse objetivo geral, estabeleceram-se os seguintes objetivos específicos: 1) identificar a concepção de cultura digital subjacente à BNCC-EM; 2) analisar como a BNCC-EM orienta o tratamento da cultura digital no âmbito do ensino de Língua Portuguesa; e 3) desvelar a quem se destina a proposta com cultura digital na BNCC-EM, construindo links entre cultura digital e juventudes. A teoria de linguagem que norteia essa pesquisa é a dos estudos dialógicos, com pressupostos do Círculo de Bakhtin (2017, 2016, 2003), Volóchinov (2019, 2018) e divulgadores como Faraco (2009), Santos (2018), Xavier (2020), dentre outros; além dos estudos de Buzato (2016), Ribeiro (2021), Kenski (2012), Lemos (2009a, 2009b), sobre cultura digital, e dos estudos sobre a BNCC oriundos de Araújo (2020), Cássio (2019), Coscarelli e Ribeiro (2021), Nascimento e Araújo (2017), dentre outros. A metodologia empreendida é caracterizada como documental, de natureza qualitativa e interpretativista, na qual concebemos a BNCC-EM como documento-monumento e enunciado concreto. O corpus de análise é constituído por recortes do texto BNCC- EM, da área de Linguagens e suas Tecnologias e do componente curricular de Língua Portuguesa. A análise está organizada em três seções destinadas a entender a concepção de cultura digital subjacente à BNCC-EM, como são orquestradas as orientações e para quem se destinam. Os dados revelam que há indiciada uma concepção de cultura digital enquanto linguagem e espaço de construção de linguagem. O tratamento da cultura digital é ofertado no componente curricular de Língua Portuguesa, a partir dos campos de atuação social, com maior ênfase no campo jornalístico-midiático, em detrimento dos campos da vida pessoal e do artístico- literário. Tal organização é feita pensada nas juventudes contemporâneas enquanto categorias sociais dinâmicas, plurais e heterogêneas presentes no EM, voltada à formação para o trabalho e à formação integral dos sujeitos, além de considerar os docentes, aos quais são deixados grandes desafios que desvelem modos de concepção e tratamento da cultura digital no âmbito do EM.
Abstract: This dissertation highlights the relationship between digital culture, Portuguese language and youth, based on what the National Common Curricular Base (BNCC) for High School (MS) proposes. We consider the concept of digital culture as a possibility of interconnections, sharing, digital mechanisms that have been propagating and (re)building dialogic and communicative webs in contemporary society, which has mainly, young people as protagonists. When configuring itself as a mobile, dialogic and recombinant territory, digital culture establishes new structures and forms of social organization, summoning reflections on the educational field, allowing us to investigate how official teaching documents approach this theme. In this context, the present investigation arises from the following research question: how digital culture is present in the discourse of the BNCC of High School, in the area of Languages and its Technologies and in the curricular component of Portuguese Language, facing the demands of youths contemporary? To answer it, the general objective was to investigate the concept of digital culture underlying the guidelines of the BNCC-EM in the area of Languages and its Technologies and for the curricular component of Portuguese Language. In order to meet this general objective, the following specific objectives were established: 1) to identify the concept of digital culture underlying the BNCC-EM; 2) analyze how the BNCC-EM guides the treatment of digital culture in the context of teaching Portuguese; and 3) reveal who the proposal with digital culture at BNCC-EM is aimed at, building links between digital culture and youth. The language theory that guides this research is that of dialogic studies, with assumptions from the Bakhtin Circle (2017, 2016, 2003), Volóchinov (2019, 2018) and popularizers such as Faraco (2009), Santos (2018), Xavier (2020), among others; in addition to studies by Buzato (2016), Ribeiro (2021), Kenski (2012), Lemos (2009a, 2009b), on digital culture, and studies on BNCC from Araújo (2020), Cássio (2019), Coscarelli and Ribeiro (2021), Nascimento and Araújo (2017), among others. The methodology undertaken is characterized as documentary, qualitative and interpretive in nature, in which we conceive the BNCC-EM as a document-monument and concrete statement. The corpus of analysis consists of excerpts from the BNCC-EM text, from the area of Languages and its Technologies and from the curricular component of Portuguese Language. The analysis is organized into three sections aimed at understanding the conception of digital culture underlying the BNCC-EM, how the guidelines are orchestrated and for who they are intended. The data reveal that there is evidence of a conception of digital culture as a language and space for language construction. The treatment of digital culture is offered in the curricular component of Portuguese language, from the fields of social action, with greater emphasis on the journalistic- media field, to the detriment of the fields of personal life and the artistic-literary. Such an organization is designed with contemporary youth in mind as dynamic, plural and heterogeneous social categories present in the EM, aimed at training for work and the integral training of subjects, in addition to considering the teachers, who are left with great challenges that reveal modes of conception. and treatment of digital culture within the scope of the MS.
Keywords: Língua portuguesa - estudo e ensino
Cultura digital - juventudes
Estudos linguísticos
Base Nacional Comum Curricular do Ensino Médio (BNCC-EM)
Portuguese language - study and teaching
Digital culture - youth
Linguistic studies
National Common Curriculum Base for High School (BNCC-EM)
???metadata.dc.subject.cnpq???: Lingüística
Língua Portuguesa
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/27729
Appears in Collections:Mestrado em Linguagem e Ensino.

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MARIA DNALDA PEREIRA DA SILVA – DISSERTAÇÃO PPGLE 2022.pdfMaria Dnalda Pereira da Silva - Dissertação PPGLE 20222.69 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.