Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/27740
Title: A contribuição da educação dos assentados(as) da reforma agrária do Território do Litoral Sul da Bahia: a experiência do Assentamento Dom Hélder.
Other Titles: The contribution of the education of the settlers of the agrarian reform of the Territory of the South Coast of Bahia: the experience of the Dom Hélder Settlement.
???metadata.dc.creator???: SOUZA, Rita Maria de.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: SILVA, Maria do Socorro.
???metadata.dc.contributor.referee1???: MENEZES, Marilda Aparecida de.
???metadata.dc.contributor.referee2???: REIS, Edmerson dos Santos.
Keywords: Assentamentos da reforma agrária - educação;Assentados da reforma agrária;Litoral Sul da Bahia - território da reforma agrária;Educação em assentamentos rurais;Assentamento Dom Hélder;Território Litoral Sul da Bahia;Educação do Campo;Land reform settlements - education;Agrarian reform settlers;South Coast of Bahia - territory of agrarian reform;Dom Hélder settlement;Education in rural settlements;South Coast Territory of Bahia;Field Education
Issue Date: Nov-2007
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: SOUZA, Rita Maria de. A contribuição da educação dos assentados(as) da reforma agrária do Território do Litoral Sul da Bahia: a experiência do Assentamento Dom Hélder. 2007. 95f. (Monografia), Curso de Especialização em Desenvolvimento Rural Sustentável, Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande – Campina Grande - Paraíba - Brasil, 2007. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/27740
???metadata.dc.description.resumo???: No intuito de entender as dinâmicas relativas aos processos de desenvolvimento sustentável do Território litoral sul da Bahia, este estudo amplia o foco de análise sobre a educação nos assentamentos de reforma agrária desse território, especialmente no assentamento D. Hélder. Desse modo, os processos educativos em pauta nos assentamentos do território, apresentam-se como um importante viés da sustentabilidade, podendo ser compreendido como uma forte estratégia para o desenvolvimento rural sustentável já que a maioria das pesquisas existentes sobre a sustentabilidade rural nesse território, tem foco no econômico, sendo costumeiramente, a educação excluída das amostras tradicionalmente estudadas nessa perspectiva. Os resultados obtidos até o presente momento da pesquisa, apontam para a importância de olhar o território, como um “todo” , ou seja, como um tecido social, com relações de bases históricas, política, educacional, cultural que vão além da análise econômica Através da pesquisa participante com os atores e atrizes do assentamento D. Hélder do Território Litoral Sul, foi possível identificar as diferentes contribuições que a Educação traz para a organização dos assentados na perspectiva do Desenvolvimento Rural Sustentável.
Abstract: In order to understand the dynamics on procedures for the sustainable development of the Territory coast south of Bahia, this study broadens the focus of analysis on education in agrarian reform settlements of this area, especially in the settlement D. Hélder. Thus, the educational processes in Tariff settlements in the territory, presenting itself as a major bias of sustainability and can be understood as a strong strategy for sustainable rural development since most of the existing research on rural sustainability in the territory, has focus on economic, and normally, education traditionally excluded from the samples studied in this perspective. The results so far of the search, point to the importance of looking at the area as a "whole", or as a social fabric, with relations of bases historical, political, educational, cultural beyond economic analysis . Through research participant with the actors and actresses of the settlement D. Hélder the Territory South Coast, it was possible to identify the different contributions that the Education brings to the organization of settlers from the perspective of the Sustainable Rural Development.
Keywords: Assentamentos da reforma agrária - educação
Assentados da reforma agrária
Litoral Sul da Bahia - território da reforma agrária
Educação em assentamentos rurais
Assentamento Dom Hélder
Território Litoral Sul da Bahia
Educação do Campo
Land reform settlements - education
Agrarian reform settlers
South Coast of Bahia - territory of agrarian reform
Dom Hélder settlement
Education in rural settlements
South Coast Territory of Bahia
Field Education
???metadata.dc.subject.cnpq???: Sociologia rural
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/27740
Appears in Collections:Curso de Especialização em Desenvolvimento Rural Sustentável (CEDRUS) - CH - Monografias e documentos de interesse

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RITA MARIA DE SOUZA - TCC ESP. EM DESENVOLVIMENTO RURAL SUSTENTÁVEL CH 2007.pdfRita Maria de Souza - TCC Esp. em Desenvolvimento Rural e Sustentável CH 200715.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.