Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/27749
Title: A inclusão de educandos(as) com necessidades educativas especiais no Território do Sertão do Canindé: desafios das políticas educacionais do campo.
Other Titles: The inclusion of students with special educational needs in the Sertão do Canindé Territory: challenges for rural educational policies.
???metadata.dc.creator???: FERNANDES, Gerusa Maria de Souza.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: SILVA, Maria do Socorro.
???metadata.dc.contributor.referee1???: SILVA, Rosalva Dias da.
???metadata.dc.contributor.referee2???: LEAL, Fernanda de lourdes.
Keywords: Desenvolvimento rural sustentável;Sociologia rural;Desenvolvimento territorial;Território do Sertão do Canindé;Educação do Campo;Educação especial;Necessidades educativas especiais;Políticas educacionais do campo;Assentamentos da reforma agrária;Inclusão educacional;Plano territorial de desenvolvimento;Caridade – CE – Educação do Campo;Sustainable rural development;Sociology rural;Territorial development;Territory of the Sertão do Canindé;Field Education;Education Special;Special educational needs;Rural educational policies;Settlements of land reform;Educational Inclusion;Plan territorial development;Charity - EC - Field Education
Issue Date: 21-Nov-2007
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: FERNANDES, Gerusa Maria de Souza. A inclusão de educandos(as) com necessidades educativas especiais no Território do Sertão do Canindé: desafios das políticas educacionais do campo. 2007. 92f. Trabalho de Conclusão de Curso (Monografia) - Universidade Federal de Campina Grande; Centro de Desenvolvimento Sustentável do Semiárido; Curso de Especialização em Desenvolvimento Rural Sustentável (CEDRUS). Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/27749
???metadata.dc.description.resumo???: Este trabalho teve como finalidade compreender a situação da Educação Especial nos Assentamentos do Município de Caridade, no território do Sertão do Canindé. As dificuldades para a inclusão das pessoas com necessidades educativas especiais nas Escolas do Campo do Município foram evidenciadas durante a pesquisa. Nosso trabalho sinaliza a carência de pesquisa no campo da Educação Inclusiva, e a sugestão de mudanças na prática social e educacional em relação à pessoa com deficiência. A educação inclusiva requer investimentos, políticas sociais e educacionais permanentes que não se restrinjam a uma conjuntura apenas administrativa de um governo, mas que seja incorporada como política pública, o que vem sendo reivindicado pelas organizações da sociedade civil do Município e do Território, inclusive na inclusão deste debate nos colegiados territoriais e no Plano Territorial de Desenvolvimento.
Abstract: This work was aimed at understanding the situation of the Special Education Settlements in the municipality of Charity, in the territory of the Sertão Canindé. The difficulties for the inclusion of people with special educational needs in the Schools Field of the Borough, were highlighted during the search. Our work signals to the lack of research in the field of Inclusive Education, and with the change in social practice and education in relation to the person with a disability. Inclusive education requires investment, social and educational standing policies that do not restrict the administrative just an environment of a govemment, the more that is incorporated as public policy, which is being reinvidicado by civil society organizations of the Municipality and the Territory, including in inclusion of this debate in colegiados territorial and Territorial Development Plan.
Keywords: Desenvolvimento rural sustentável
Sociologia rural
Desenvolvimento territorial
Território do Sertão do Canindé
Educação do Campo
Educação especial
Necessidades educativas especiais
Políticas educacionais do campo
Assentamentos da reforma agrária
Inclusão educacional
Plano territorial de desenvolvimento
Caridade – CE – Educação do Campo
Sustainable rural development
Sociology rural
Territorial development
Territory of the Sertão do Canindé
Field Education
Education Special
Special educational needs
Rural educational policies
Settlements of land reform
Educational Inclusion
Plan territorial development
Charity - EC - Field Education
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/27749
Appears in Collections:Curso de Especialização em Desenvolvimento Rural Sustentável (CEDRUS) - CH - Monografias e documentos de interesse

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GERUSA MARIA DE SOUZA FERNANDES - TCC ESP. EM DESENVOLVIMENTO RURAL SUSTENTÁVEL CH 2007.pdfGerusa Maria de Souza Fernandes -TCC Esp. em Desenvolvimento Rural e Sustentável CH 2007.20.76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.