Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/28566
Title: A representação do idoso em poemas para crianças.
Other Titles: The representation of the elderly in poems for children.
???metadata.dc.creator???: SILVA, Jéssica Amanda de Souza.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: ALVES, José Hélder Pinheiro.
???metadata.dc.contributor.referee1???: CARVALHO, Aluska Silva.
Keywords: Poesia infantil;Idosos - representação em poemas infantis;Literatura - representação de idosos;Idosos no Brasil;Pessoa idosa na literatura infantil - poesia;Representação do idoso na literatura;Poesia para crianças;Children's poetry;Elderly - representation in children's poems;Literature - representation of the elderly;Elderly in Brazil;Old person in children's literature - poetry;Representation of the elderly in the literature;Poetry for children
Issue Date: Mar-2014
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: SILVA, Jéssica Amanda de Souza. A representação do idoso em poemas para crianças. Trabalho de Conclusão de Curso (monografia), Curso de Licenciatura em Letras: Língua Portuguesa, Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande - Campina Grande - Paraíba - Brasil, 2014. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/28566
???metadata.dc.description.resumo???: Este trabalho teve por objetivo verificar a representação do idoso em poemas infantis a fim de constatar a maneira como o velho é apresentado à criança. Para tanto, em nosso estudo, de natureza bibliográfica e interpretativa, selecionamos sete poemas infantis, de autores modernos ou contemporâneos, que representam o idoso em seus versos. Observamos nesses poemas as características físicas e o perfil do velho representado; identificamos e descrevemos o tipo de relação intergeracional existente entre a pessoa idosa e a criança; e investigamos se os poemas sugerem à criança o respeito e o cuidado para com os idosos. Para tanto, fundamentamo-nos em: Camarano (1999), Bruno (2010), Mercadante (2010) e Mendes (2012), para contextualizar a situação do idoso no Brasil; Azevedo (2001), Castro (2007) e Ribeiro (2010) para discutir as concepções históricas e especificidades da “criança”; e Bordini (1986; 2003), Aguiar (2001), Pinheiro (2007; 2010) e Silva (2010) para ressaltar as peculiaridades da Poesia Infantil. Como principais resultados, identificamos que a maioria dos poemas traz uma representação positiva do velho e geralmente o caracteriza como parente (avô/avó) do eu-lírico. Além de apresentarem uma imagem dignificante do idoso e relações intergeracionais bastante respeitosas, há, também, uma tendência a retratá-lo de forma lúdica e/ou encantada, o que diverte e estimula a imaginação da criança leitora. Neste sentido, quando lidos pela criança, esses poemas podem contribuir para que elas desenvolvam posturas e ações valorativas para com a pessoa idosa.
Abstract: The representation of the elderly in poems for children. This study aimed to verify the representation of the elderly in children's poems to ascertain how the elder is presented to child. Accordingly, in our study, bibliographical and interpretive nature, we selected seven nursery rhymes, modern or contemporary authors, who represent the elderly in his verses. Observed in these poems the physical characteristics and represented the old profile; identify and describe the type of intergenerational relationship existing between the elderly and children; and investigate whether the poems suggest the child respect and care for the elderly. To do so, fundamented us at: Camarano (1999), Bruno (2010), Mercadante (2010) and Mendes (2012), to contextualize the situation of the elderly in Brazil; Azevedo (2001), Castro (2007) and Ribeiro (2010) to discuss specifics and historical concepts " child"; and Bordini (1986;2003), Aguiar (2001), Pinheiro (2007; 2010) and Silva (2010) to highlight the peculiarities of Children's Poetry. As main results, we found that most of the poems brings a positive representation of the old and generally characterized as relative (grandfather/grandmother) of self-lyrical. In addition to submitting a dignified image of the elderly and very respectful intergenerational relationships, there is also a tendency to portray him in a playful and/or enchanted form, which entertains and stimulates the imagination of the child reader. In this sense, when read by children, these poems can help them to develop evaluative attitudes and actions toward the elder.
Keywords: Poesia infantil
Idosos - representação em poemas infantis
Literatura - representação de idosos
Idosos no Brasil
Pessoa idosa na literatura infantil - poesia
Representação do idoso na literatura
Poesia para crianças
Children's poetry
Elderly - representation in children's poems
Literature - representation of the elderly
Elderly in Brazil
Old person in children's literature - poetry
Representation of the elderly in the literature
Poetry for children
???metadata.dc.subject.cnpq???: Literatura
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/28566
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em Letras: Língua Portuguesa - CH

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
JÉSSICA AMANDA DE SOUZA SILVA - MON. LIC. LÍNGUA PORTUGUESA CH 2014.pdf Jéssica Amanda de Souza Silva - MON. LIC. Língua Portuguesa CH 2014318.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.