Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/28948
Title: A guerra tem “Cheiro de homem”, mas pode ter “Rosto de mulher”: as representações do feminino na Segunda Guerra Mundial em uma história das mulheres no Exército Vermelho.
Other Titles: War has a “Smell of a man”, but it can have a “Face of a woman”: representations of the feminine in the Second World War in a history of women in the Red Army.
???metadata.dc.creator???: FERNANDES, Aline Vieira.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: CAMILO, Janaina Valéria Pinto.
???metadata.dc.contributor.referee1???: MORAIS, Ana Lunara da Silva.
???metadata.dc.contributor.referee2???: CLAUDINO, Nadja Claudinale da Costa.
Keywords: Segunda Guerra Mundial;Mulheres;Guerra;Biografia;Cinema;Second World War;Women;War;Biography;Movie theater
Issue Date: 7-Feb-2023
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: FERNANDES, Aline Vieira. A guerra tem “Cheiro de homem”, mas pode ter “Rosto de mulher”: as representações do feminino na Segunda Guerra Mundial em uma história das mulheres no Exército Vermelho. 2023. 82f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em História) - Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba, Brasil, 2023.
???metadata.dc.description.resumo???: A literatura de cunho biográfico e o cinema podem conceber diversas formas de representações. Partindo desse pressuposto, o presente trabalho busca evidenciar como as ações do público feminino, mais precisamente dentro do Exército Vermelho, estão representadas nos livros: Lyudmila Pavlichenko: la franco atiradora de Stalin e A guerra não tem rosto de mulher, e no filme: A Batalha de Sevastopol. A partir disso, têmse o objetivo de fazer uma análise histórica da participação das mulheres na guerra, analisando como base inicial as condições da mulher russa e considerando os estereótipos existentes naquela sociedade. Ademais, a pesquisa almeja atribuir um maior destaque a essas personagens que estão fora da parte mais conhecida da historiografia, abrindo espaço para as vozes menos ouvidas, atribuindo o devido valor historiográfico aos papéis assumidos por elas.
Abstract: Biographical literature and cinema can conceive different forms of representations. Based on this assumption, the present work seeks to show how the actions of the female public, more precisely within the Red Army, are represented in the books: Lyudmila Pavlichenko: Stalin's sniper and War does not have a woman's face, and in the film: The Battle of Sevastopol. From this, the objective is to make a historical analysis of the participation of women in war, analyzing as an initial basis the conditions of Russian women and considering the stereotypes that exist in that society. In addition, the research aims to give greater prominence to those characters who are outside the best known part of historiography, opening space for less heard voices, attributing due historiographic value to the roles assumed by them.
Keywords: Segunda Guerra Mundial
Mulheres
Guerra
Biografia
Cinema
Second World War
Women
War
Biography
Movie theater
???metadata.dc.subject.cnpq???: História.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/28948
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em História CFP

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ALINE VIEIRA FERNANDES. TCC. LICENCIATURA EM HISTÓRIA. 2023.pdfAline Vieira Fernandes. TCC. Licenciatura em História. 2023.846.76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.