Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/29142
Title: Teatro e luta de classes: uma análise da peça “Eles não usam black-tie” (1950-1968).
Other Titles: Theater and class struggle: an analysis of the play “They don't wear black-tie” (1950-1968).
???metadata.dc.creator???: SOUZA, Igor Aciole.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: AIRES, José Luciano de Queiroz.
???metadata.dc.contributor.referee1???: ARANHA, Gervácio Batista.
???metadata.dc.contributor.referee2???: AGRA DO Ó, Alarcon.
Keywords: História e Literatura;Gianfrancesco Guarnieri - teatro;Peça teatral - Eles não usam black-tie;Teatro brasileiro;Literatura brasileira - teatro;Eles não usam black-tie - teatro brasileiro;Obra teatral Eles não usam black-tie;Teatro e luta de classes;Luta de classes;Dramaturgo naturalizado brasileiro - Gianfrancesco Guarnieri;Teatro épico - Iná Camargo;Intelectual orgânico - Antônio Gramsci;Cultura - Raymond Williams;Ligas camponesas;Greves gerais e lutas de classe - Brasil;Cultura popular revolucionária;Ato Institucional 5;Censura;Ditadura militar - Brasil;Anos rebeldes;Cooptação de artistas e intelectuais - Brasil;History and Literature;Gianfrancesco Guarnieri - theater;Theater play - They don't wear black tie;Brazilian theater;Brazilian Literature - Theater;They don't wear black-tie - Brazilian theater;Theater work They don't wear black tie;Theater and class struggle;Class struggle;Naturalized Brazilian playwright - Gianfrancesco Guarnieri;Epic Theater - Iná Camargo;Organic intellectual - Antonio Gramsci;Culture - Raymond Williams;Peasant leagues;General strikes and class struggles - Brazil;Revolutionary popular culture;Institutional Act 5;Censorship;Military dictatorship - Brazil;Rebellious years;Co-option of artists and intellectuals - Brazil
Issue Date: 16-Feb-2023
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: SOUZA, Igor Aciole. Teatro e luta de classes: uma análise da peça “Eles não usam black-tie” (1950-1968). 2023. 84f. (Trabalho de Conclusão de Curso - Monografia), Curso de Bacharelado em História, Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande - Paraíba - Brasil, 2023. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/29142
???metadata.dc.description.resumo???: O presente trabalho tem como objetivo analisar a peça “Eles Não Usam Black-tie” (1958) ancorado em intelectuais da tradição marxista. Assim, procurará contribuir academicamente para o estudo da relação entre teatro e luta de classe no Brasil, abrangendo um recorte que se estende de 1950 à 1968, quando é instaurado o Ato institucional 5. Dessa forma, será identificado as condições materiais/históricas das décadas de 1950 e 1960; o cenário artístico desse recorte, mas dando ênfase ao teatro por ser onde se localiza o objeto de pesquisa; e por fim será proposta uma interpretação da peça. As fontes incluem a própria peça, entrevistas dos artistas e intelectuais, e o documento de censura da peça, de 1968. Para conduzir a interpretação será utilizado o conceito de “Teatro Épico” de Iná Camargo; o conceito de “Intelectual Orgânico” de Antônio Gramsci; o conceito de “Cultura” de Raymond Williams: e o conceito de “Cultura” de Marcelo Ridenti.
Abstract: The present work aims to analyze the play “Eles Não Usam Black-tie” (1958) anchored in intellectuals of the Marxist tradition. Thus, it will seek to contribute academically to the study of the relationship between theater and class struggle in Brazil, covering a period that extends from 1950 to 1968, when Institutional Act 5 is established. The 1950s and 1960s, the artistic scenario of this cut, but emphasizing the theater since it is where the research object is located, and finally na interpretation of the play will be proposed. Sources include the play itself, interviews with artists and intellectuals, and the play’s censorship document from 1968. To conduct the interpretation, Iná Camargo’s concept of Epic Theater will be used; as Antônio Gramsci’s concept of Organic Intellectual; Raymond Williams’ concept of Culture, and Marcelo Ridenti’s concept of Culture.
Keywords: História e Literatura
Gianfrancesco Guarnieri - teatro
Peça teatral - Eles não usam black-tie
Teatro brasileiro
Literatura brasileira - teatro
Eles não usam black-tie - teatro brasileiro
Obra teatral Eles não usam black-tie
Teatro e luta de classes
Luta de classes
Dramaturgo naturalizado brasileiro - Gianfrancesco Guarnieri
Teatro épico - Iná Camargo
Intelectual orgânico - Antônio Gramsci
Cultura - Raymond Williams
Ligas camponesas
Greves gerais e lutas de classe - Brasil
Cultura popular revolucionária
Ato Institucional 5
Censura
Ditadura militar - Brasil
Anos rebeldes
Cooptação de artistas e intelectuais - Brasil
History and Literature
Gianfrancesco Guarnieri - theater
Theater play - They don't wear black tie
Brazilian theater
Brazilian Literature - Theater
They don't wear black-tie - Brazilian theater
Theater work They don't wear black tie
Theater and class struggle
Class struggle
Naturalized Brazilian playwright - Gianfrancesco Guarnieri
Epic Theater - Iná Camargo
Organic intellectual - Antonio Gramsci
Culture - Raymond Williams
Peasant leagues
General strikes and class struggles - Brazil
Revolutionary popular culture
Institutional Act 5
Censorship
Military dictatorship - Brazil
Rebellious years
Co-option of artists and intellectuals - Brazil
???metadata.dc.subject.cnpq???: História
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/29142
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em História - CH - Monografias

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
IGOR ACIOLE SOUZA - MONOGRAFIA LIC. HISTÓRIA CH 2023.pdf Igor Aciole Souza - Monografia Lic. História CH 2023543.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.