Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/29288
Title: Sustainable finances: a discussion about the relations between personal finance management and sustainability.
Other Titles: Finanças sustentáveis: uma discussão sobre as relações entre gestão de finanças pessoais e sustentabilidade.
Finanzas sostenibles: una discusión sobre las relaciones entre gestión de finanzas personales y sostenibilidad.
???metadata.dc.creator???: COUTO, Renally Fernandes.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: MARACAJÁ, Kettrin Farias Bem.
???metadata.dc.contributor.advisor-co1???: MACHADO, Petruska de Araújo.
???metadata.dc.contributor.referee1???: NASCIMENTO, Alex Bruno Ferreira Marques do.
???metadata.dc.contributor.referee2???: VASCONCELOS, Fábio Perdigão.
Keywords: Educação financeira;Sustentabilidade;Alfabetização financeira;Financial education;Sustainability;Literacy financial;Educación financiera;Sostenibilidad;Literatura financiero
Issue Date: 1-Aug-2022
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: COUTO, Renally Fernandes. Sustainable finances: a discussion about the relations between personal finance management and sustainability. 2022. 102 fl. Dissertação (Mestrado em Administração), Programa de Pós-Graduação em Administração, Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande, Paraíba, Brasil, 2022. Disponível em:http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/29288
???metadata.dc.description.resumo???: Este estudo teve como objetivo aprofundar as discussões e análises das relações acerca de educação financeira e sustentabilidade. O primeiro artigo apresenta o mapa bibliométrico clusterizado das discussões científicas entre os campos estudados, apoiado por uma análise de coocorrência de palavras, traz as principais métricas de produtividade e impacto das produções, bem como as concentrações das discussões de educação financeira com a tríplice sustentável. O segundo artigo, apresentamos um framework conceitual e o desenho da relação entre educação financeira e sustentabilidade no comportamento, considerando que os níveis de educação financeira e sustentabilidade impactam diretamente na planejamento e controle orçamentário, nas características de busca por crédito e investimento, bem como nos níveis de poupança e endividamento, nos comportamentos de consumo e na produção e descarte de resíduos, determinando as expectativas e perspectivas de futuro e legado. O terceiro artigo propôs os principais itens envolvidos nas sete dimensões previamente apresentadas no paper 2. Foram apresentados um total de 139 itens, validados por especialistas quanto à adequação do item na dimensão e à clareza do enunciado, através de escalas de ordenação. A escolha dos itens se deu pela utilização de escores das médias dos critérios, restando 137 itens ao fim. O trabalho, como um todo, foi um passo para aprofundar a compreensão da relação entre a educação financeira e a sustentabilidade, principalmente no pilar ambiental, pouco investigado e o processo de reunião conceitual e formulação de hipóteses relacionais, bem como a instrumentação, tornam-se valiosas na minimização de riscos e problemas na aplicação prática de pesquisas futuras. Como sugestão para pesquisas futuras, sugere-se a aplicação do instrumento e a utilização das dimensões propostas em estudos que investiguem outras relações, além das propostas.
Abstract: This study aimed to deepen the discussions and analysis of relationships around financial education and sustainability. The first article presents the clustered bibliometric map of scientific discussions between the fields studied, supported by a co-occurrence analysis of words, bringing the primary metrics of productivity and impact of productions, as well as the concentrations of financial education discussions with the sustainable triple. In the second article, we present a conceptual framework and the design of the relationship between financial education and sustainability in behavior, considering that the levels of financial education and sustainability have a direct impact on budget planning and control, on the characteristics of seeking credit and investment, as well as on the levels of savings and indebtedness, in consumer behavior and the production and disposal of waste, determining expectations and perspectives for the future and legacy. The third article proposed the main items involved in the seven dimensions previously presented in paper 2. A total of 139 items were presented, validated by specialists regarding the adequacy of the item in the dimension and the clarity of the statement, through ordering scales. The choice of items was based on average criteria scores, leaving 137 items at the end. The work, as a whole, was a step towards deepening the understanding of the relationship between financial education and sustainability, especially in the environmental pillar, which little investigated. The process of conceptual gathering and formulation of relational hypotheses and instrumentation becomes valuable in minimizing risks and problems in the practical application of future research. As a suggestion for future research is indicated the application of the instrument and the use of the proposed dimensions in studies that investigate other relationships, in addition to the proposals.
???metadata.dc.description.resumen???: Este estudio tuvo como objetivo profundizar las discusiones y análisis de las relaciones sobre educación financiera y sostenibilidad. El primer artículo presenta el mapa bibliométrico agrupamiento de discusiones científicas entre los campos estudiados, respaldado por un análisis de co-ocurrencia de palabras, trae las principales métricas de productividad e impacto de producciones, así como concentraciones de debates de educación financiera con la triple sostenible. En el segundo artículo presentamos un marco conceptual y el diseño de la relación entre la educación financiera y la sustentabilidad en el comportamiento, considerando que los niveles de educación financiera y sostenibilidad impactan directamente en la planificación y control presupuesto, en las características de la búsqueda de crédito e inversión, así como en los niveles de el ahorro y el endeudamiento, el comportamiento del consumidor y la producción y disposición de residuos, determinando expectativas y perspectivas de futuro y legado. el tercer articulo propuso los principales ítems involucrados en las siete dimensiones presentadas previamente en el documento 2. Se presentaron un total de 139 ítems, validados por expertos para su adecuación del ítem en la dimensión y claridad del enunciado, a través de escalas de ordenación. La elección de Los ítems se dieron utilizando las puntuaciones promedio de los criterios, quedando 137 ítems al final. O trabajo, en su conjunto, fue un paso hacia la profundización de la comprensión de la relación entre educación financiera y sustentabilidad, principalmente en el pilar ambiental, poco investigado y el proceso de montaje conceptual y formulación de hipótesis relacionales, así como como la instrumentación, se vuelven valiosos para minimizar los riesgos y problemas en el aplicación práctica de futuras investigaciones. Como sugerencia para futuras investigaciones, sugerimos la aplicación del instrumento y el uso de las dimensiones propuestas en estudios que investigan otras relaciones, además de las propuestas.
Keywords: Educação financeira
Sustentabilidade
Alfabetização financeira
Financial education
Sustainability
Literacy financial
Educación financiera
Sostenibilidad
Literatura financiero
???metadata.dc.subject.cnpq???: Administração
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/29288
Appears in Collections:Mestrado em Administração

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RENALLY FERNANDES COUTO - DISSERTAÇÃO PPGA 2022.pdfRenally Fernandes Couto - Dissertação PPGA 20222.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.