Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/30825
Title: | Formação inicial de professores de matemática em processo de lesson study: uma experiência do estágio curricular supervisionado com auxílio de materiais concretos. |
Other Titles: | Initial training of mathematics teachers in the lesson study process: an experience of supervised curricular internship with the help of concrete materials. Formación inicial de profesores de matemáticas en el proceso de estudio de lecciones: una experiencia de pasantía curricular supervisada con ayuda de materiales concretos. |
???metadata.dc.creator???: | SILVA, Julia Leite da. |
???metadata.dc.contributor.advisor1???: | SILVA, Aluska Dias Ramos de Macedo. |
???metadata.dc.contributor.referee1???: | SOUZA, Glageane da Silva. |
???metadata.dc.contributor.referee2???: | NEVES, Regina da Silva Pina. |
Keywords: | Matemática;Lesson study;Professores de matemática - lesson study;Lesson study - materiais concretos;Estágio curricular supervisionado;Materiais concretos;Mathematics;Lesson study;Math teachers - lesson study;Lesson study - concrete materials;Supervised internship;Concrete materials;Matemáticas;Estudio de la lección;Profesores de matemáticas - estudio de lecciones;Estudio de la lección - materiales de hormigón;Pasantía supervisada;Materiales de concreto |
Issue Date: | 19-Jul-2023 |
Publisher: | Universidade Federal de Campina Grande |
Citation: | SILVA, Julia Leite da. Formação inicial de professores de matemática em processo de lesson study: uma experiência do estágio curricular supervisionado com auxílio de materiais concretos. 2023. 22 fl. (Trabalho de Conclusão de Curso – Monografia), Curso de Licenciatura em Matemática, Centro de Educação e Saúde, Universidade Federal de Campina Grande, Cuité – Paraíba – Brasil, 2023. |
???metadata.dc.description.resumo???: | O presente trabalho descreve uma experiência vivenciada no Estágio Curricular Supervisionado utilizando o Lesson Study (LS), no qual é tido como um processo de desenvolvimento profissional de professores que visa incentivar o trabalho colaborativo e processos de reflexão. O LS é composto basicamente por três/quatro etapas que são: o planejamento da aula, execução e observação da aula e a reflexão pós-aula e, em alguns casos, a reaplicação dessa aula pós-reflexão. O objetivo principal é analisar contribuições que o LS pode oferecer para a formação inicial de professores de matemática através de uma aula do Estágio Curricular Supervisionado com o uso de materiais concretos. A metodologia de pesquisa é de natureza qualitativa e interpretativa. Os resultados obtidos apontam alguns pontos os quais podem ser considerados para melhorar a aula, também destacamos a necessidade de ter mais tempo para que o planejamento seja mais elaborado e detalhado. Portanto, é notório que de fato o LS contribui para a formação inicial de professores, trazendo momentos críticos e reflexivos, e nos permite perceber as necessidades de está em constante evolução, sobretudo nos métodos de ensino. Principalmente na reflexão pós-aula através dos feedbacks dos observadores e, da própria mediadora da aula, buscando sempre aprimorar em relação aos erros e acertos. Acreditamos que o objetivo da aula foi alcançado, pois a maioria da turma conseguiu compreender o conteúdo estudado, e o uso dos materiais concretos também contribuíram para o entendimento, além de ter despertado o interesse e a atenção dos alunos na aula. |
Abstract: | The present work describes an experience lived in the Supervised Curricular Internship using the Lesson Study (LS), in which it is seen as a professional development process for teachers that aims to encourage collaborative work and reflection processes. The LS is basically composed of three/four stages which are: lesson planning, execution and observation of the lesson and post-class reflection and, in some cases, the reapplication of this post reflection class. The main objective is to analyze contributions that LS can offer to the initial training of mathematics teachers through a Supervised Curricular Internship class with the use of concrete materials. The research methodology is qualitative and interpretive in nature. The results obtained indicate some points which can be considered to improve the class, we also highlight the need to have more time for the planning to be more elaborate and detailed. Therefore, it is well known that the LS actually contributes to the initial training of teachers, bringing critical and reflective moments, and allows us to perceive the needs of is in constant evolution, especially in teaching methods. Especially in post-class reflection through feedback from observers and from the class mediator herself, always seeking to improve in relation to mistakes and successes. We believe that the objective of the class was achieved, as most of the class was able to understand the content studied, and the use of concrete materials also contributed to understanding, in addition to having aroused the interest and attention of students in class. |
???metadata.dc.description.resumen???: | El presente trabajo describe una experiencia vivida en la Práctica Curricular Supervisada utilizando el Lesson Study (LS), que es visto como un proceso de desarrollo profesional para profesores que tiene como objetivo fomentar el trabajo colaborativo y los procesos de reflexión. El LS se compone básicamente de tres/cuatro etapas que son: la planificación de la lección, la ejecución y observación de la lección, y la reflexión posterior a la clase y, en algunos casos, la aplicación de esta clase de post-reflexión. El objetivo principal es analizar las contribuciones que LS puede ofrecer a la formación inicial de profesores de matemáticas a través de una clase de Prácticas Curriculares Supervisadas con el uso de materiales concretos. La metodología de investigación es de naturaleza cualitativa e interpretativa. Los resultados obtenidos señalamos algunos puntos que se pueden considerar para mejorar la clase, también destacamos los necesita tener más tiempo para que la planificación sea más elaborada y detallada. Por lo tanto, es notable que de hecho, LS contribuye a la formación inicial de los docentes, trayendo momentos críticos y reflexivos, y en le permite comprender las necesidades de está en constante evolución, especialmente en los métodos de enseñanza. Principalmente en la reflexión posterior a la clase a través de la retroalimentación de los observadores y de la propia mediadora de la clase, buscando siempre mejorar en relación a los errores y aciertos. Creemos que se logró el objetivo de la clase, ya que la mayoría de los clase fue capaz de comprender el contenido estudiado, y el uso de materiales concretos también contribuyó a la comprensión, además de haber despertado el interés y la atención de los alumnos en clase. |
Keywords: | Matemática Lesson study Professores de matemática - lesson study Lesson study - materiais concretos Estágio curricular supervisionado Materiais concretos Mathematics Lesson study Math teachers - lesson study Lesson study - concrete materials Supervised internship Concrete materials Matemáticas Estudio de la lección Profesores de matemáticas - estudio de lecciones Estudio de la lección - materiales de hormigón Pasantía supervisada Materiales de concreto |
???metadata.dc.subject.cnpq???: | Matemática. |
URI: | http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/30825 |
Appears in Collections: | Curso de Licenciatura em Matemática - CES - Monografias |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
JULIA LEITE DA SILVA- TCC LICENCIATURA EM MATEMÁTICA CES 2023.pdf | Julia Leite da Silva - TCC Licenciatura em Matemática CES 2013. | 357.94 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.