Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/31541
Title: O ensino de literatura e o desempenho dos vestibulandos na resolução de questões discursivas da UFCG.
Other Titles: The teaching of literature and students’ performance in answering discursive questions at the UFCG’s college entrance exams.
???metadata.dc.creator???: BRITO, Amanda Ramalho de Freitas.
NÓBREGA, Maria Marta dos Santos Silva.
Keywords: Ensino de literatura na UFCG;Letramento literário;Vestibular UFCG 2009;Questão de vestibular - literatura;Teaching Literature at UFCG;Literary literacy;Entrance Exam UFCG 2009;Entrance exam question - literature
Issue Date: 2009
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: BRITO, Amanda Ramalho de Freitas; NÓBREGA, Maria Marta dos Santos Silva. O ensino de literatura e o desempenho dos vestibulandos na resolução de questões discursivas da UFCG. In: CONGRESSO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA DA UFCG, 6., 2009, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande - PB, 2009. ISSN: 2177-112X. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/31541
???metadata.dc.description.resumo???: Este trabalho teve como objetivo geral analisar o desempenho dos(as) alunos(as) vestibulandos(as) na resolução da questão discursiva de literatura brasileira proposta pelo Exame Vestibular – 2009 da UFCG. A pesquisa de campo que inclui dois momentos - um descritivo e outro exploratório - foi realizada no Pré - Vestibular Solidário (PVS) da UFCG e na Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Severino Cabral. O corpus da análise foi composto por cem provas, 50 de cada escola. A seleção do corpus teve por base o gabarito oficial divulgado pela COMPROV, a partir dos seguintes critérios: as respostas que mais se aproximaram das esperadas, as que se aproximaram, mas a escrita do aluno é lacunosa e as que se distanciaram do solicitado. Ao final da pesquisa, quando comparamos o gabarito oficial e as respostas apresentadas pelos alunos para a questão discursiva de literatura brasileira, concluímos que a leitura integral das obras literárias e seu estudo interativo são de fundamental importância para o bom desempenho dos alunos na referida questão.
Abstract: This work had the general objective of analyzing students’ performance in answering Brazilian Literature discursive questions during the 2009 College Entrance Exam at UFCG. The field research which entails two moments – descriptive and exploratory – was done in the Pre-Entrance Exam Preparation Course ( PVS) at UFCG and at Severino Cabral’s Elementary and Secondary State School. The corpus for the analysis was made up of a hundred answered exams, 50 from each school. The selection of the corpus was based on the official answer-sheet provided by the COMPROV, and we based our analysis on the following criteria: the answers which were closer to the ideal ones, those which were close to the expected ones, but with candidate’s writing having gaps, and the answers which were far from what was expected. At the end of the research, as we compared the official answer-sheet with the candidates’ answers regarding discursive questions on Brazilian Literature, we came to the conclusion that the whole reading of the literary works as well as their interactive study are of fundamental importance for the candidates’ performance in that type of question.
Keywords: Ensino de literatura na UFCG
Letramento literário
Vestibular UFCG 2009
Questão de vestibular - literatura
Teaching Literature at UFCG
Literary literacy
Entrance Exam UFCG 2009
Entrance exam question - literature
???metadata.dc.subject.cnpq???: Literatura.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/31541
Appears in Collections:VI CIC. UFCG - Artigos - Ciências Humanas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O ENSINO DE LITERATURA E O DESEMPENHO DOS VESTIBULANDOS - ANAIS CIC-UFCG 2009.pdfO ensino de literatura e o desempenho dos vestibulandos na resolução de questões discursivas da UFCG. - Anais CIC UFCG 2009556.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.