Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/33233
Title: O teatro de fantoches como prática significativa para contextualizar o tema solo em sala de aula.
Other Titles: Puppet theater as a significant practice to contextualize the solo theme in the classroom.
???metadata.dc.creator???: FARIAS, José Ray Martins.
FORTUNATO, Josiele Carlos.
FARIAS, Paulo Cesar Batista de.
BARBOSA, Ivson de Sousa.
CAVALCANTE, Francisco Laires.
VITAL, Adriana de Fátima Meira.
Keywords: Teatro de fantoches;Educação em solos;Teatrinho do solo;Metodologia lúdica;Ludismo e educação;Puppet theater;Soil education;Solo theater;Playful methodology;Luddism and education
Issue Date: 2019
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: FARIAS, José Ray Martins; FORTUNATO, Josiele Carlos; FARIAS, Paulo Cesar Batista de; BARBOSA, Ivson de Sousa; CAVALCANTE, Francisco Laires; VITAL, Adriana de Fátima Meira. O teatro de fantoches como prática significativa para contextualizar o tema solo em sala de aula. In: SOUSA, Ivan Vale de (organizador). A produção do conhecimento nas letras, linguística e artes 3. Ponta Grossa - PR: Atena Editora, 2019. Cap. 24. ISBN: 978-85-7247-281-4. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/33233
???metadata.dc.description.resumo???: O solo sustenta a vida na Terra e até agora não se descobriu outro planeta com um substrato semelhante que preenche os critérios que a Ciência identifica como necessários a manutenção da vida como a percebemos. Apesar disso, a temática solo ainda é pouco trabalhada fora dos espaços acadêmicos e de pesquisa, como no ensino básico. Sabe-se que o discurso e as pesquisas científicas produzido por e para especialistas chega, por meio da popularização da ciência, às diversas comunidades, mas a ausência da abordagem sobre o solo ainda nos diferentes espaços ainda se constitui num dos maiores desafios da Ciência do Solo. Buscar a disseminação de conceitos sobre a importância do solo no ambiente escolar pode ser uma importante estratégia para aproximar os saberes e promover a formação de uma ‘consciência pedológica’, voltada ao cuidado com esse valioso recurso ambiental que sustenta a vida. Considerando que as metodologias ativas e lúdicas contribuem para o desenvolvimento, sensibilização e aprimoramento de habilidades de estudantes frente às questões ambientais, objetiva-se refletir sobre a relevância do teatro de fantoches como estratégia pedagógica significativa para popularização do ensino de solos nas escolas. As atividades são desenvolvidas na UFCG, campus de Sumé (PB), em escolas, associações, espaços municipais e em comunidades rurais.
Abstract: The soil sustains life on Earth and so far no other planet has been found with a similar substrate that meets the criteria that Science identiies as necessary to maintain life as we perceive it. Despite this, the solo theme is still little worked outside the academic and research spaces, such as in basic education. It is known that the discourse and scientiic research produced by and for specialists, through the popularization of science, reaches the different communities, but the absence of the approach on the soil still in the different spaces still constitutes one of the major challenges of Science of the Ground. Searching for the dissemination of concepts about the importance of soil in the school environment can be an important strategy to approach the knowledge and promote the formation of a ‘pedological awareness’, focused on the care with this valuable environmental resource that sustains life. Considering that active and playful methodologies contribute to the development, sensitization and improvement of students’ abilities regarding environmental issues, the objective is to relect on the relevance of puppet theater as a signiicant pedagogical strategy for the popularization of soil education in schools. The activities are developed at the UFCG, Sumé campus (PB), in schools, associations, municipal spaces and in rural communities. The Teatrinho do Solo proposal has been contributing to Soil Education, evidencing that allying the pedology to the pedagogical practice in the spaces of non-formal education as well as in the basic education results to contribute to the sensitization of the participants. KEYWORDS: Soil Education. Playful methodology. Soil theater.
Keywords: Teatro de fantoches
Educação em solos
Teatrinho do solo
Metodologia lúdica
Ludismo e educação
Puppet theater
Soil education
Solo theater
Playful methodology
Luddism and education
???metadata.dc.subject.cnpq???: Educação.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/33233
Appears in Collections:Capítulos de Livros - CDSA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O TEATRO DE FANTOCHES COMO PRÁTICA SIGNIFICATIVA - CAP DE LIVRO CDSA 2019.pdfO teatro de fantoches como prática significativa para contextualizar o tema solo em sala de aula. - Cap. de Livro CDSA 2019762.14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.