Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/33813
Title: Produção de cordel ilustrativo do semiárido brasileiro como recurso didático no ensino de Geografia nas escolas do campo.
Other Titles: Production of an illustrative cordel of the Brazilian semi-arid region as a teaching resource in teaching Geography in rural schools.
???metadata.dc.creator???: ARAUJO, Ana Paula da Silva.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: OLIVEIRA, Fabiano Custódio de.
???metadata.dc.contributor.referee1???: ALENCAR, Alisson Clauber Mendes de.
???metadata.dc.contributor.referee2???: CAVALCANTE, Nahum Isaque dos Santos.
Keywords: Cordel ilustrativo;Semiárido brasileiro - cordel;Literatura de cordel;Recurso didático – cordel ilustrativo;Ensino de Geografia;Escolas do campo;Educação do Campo;Illustrative string;Brazilian semi-arid region - cordel;Cordel literature;Teaching resource – illustrative cordel;Teaching Geography;Country schools;Rural Education
Issue Date: 26-Oct-2023
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: ARAUJO, Ana Paula da Silva. Produção de cordel ilustrativo do semiárido brasileiro como recurso didático no ensino de Geografia nas escolas do campo. 2023. 62f. (Trabalho de Conclusão de Curso – Monografia), Curso Interdisciplinar de Licenciatura em Educação do Campo, Centro de Desenvolvimento Sustentável do Semiárido, Universidade Federal de Campina Grande, – Sumé - Paraíba – Brasil, 2023. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/33813
???metadata.dc.description.resumo???: Esse relato monográfico apresenta uma pesquisa realizada no âmbito do Ensino de Geografia e sua relação com a Educação do Campo que teve por objetivo construir de forma conjunta com os alunos na aula de Geografia o recurso didático intitulado “ O cordel ilustrativo do Semiárido” e relatar as etapas do desenvolvimento da produção desse recurso no âmbito da Pesquisa-Participante no contexto da educação geográfica na escola do campo. Partimos das inquietações sobre a falta de recursos didáticos no ensino de Geografia que dialogasse com o contexto dos alunos nas escolas do campo do Semiárido. Portanto percebemos que o cordel possui uma grande potencialidade para ser utilizado como estratégia metodológica no processo de ensino-aprendizagem, por apresentar um leque de possibilidades a ser explorado. Verificamos que essa pesquisa é importante porque além de realizar uma intervenção em sala de aula e produziu um recurso didático contextualizado intitulado “ Cordel Ilustrativo do Semiárido” de forma conjunta com os alunos da educação básica, contribuiu na ampliação do ensino de Geografia através da valorização da identidade e cultura dos sujeitos a partir dos desenhos feitos pelos educandos, diante das temáticas, Ensino de Geografia, Educação do Campo e Semiárido.
Abstract: This monographic report presents a research carried out within the scope of Geography teaching and its relation with Countryside Education, that had as a goal to build together with students in Geography class the teaching resource titled “The illustrative cordel of Semiarid” and report the steps in the development of the production of this resource within the scope of Participant-Research in the context of geographic education in countryside school. We begin with the concerns about the lack of teaching resources in Geography teaching that would dialogue with the context of students from countryside schools in the Semiarid. Therefore, we realized that the cordel has a great potential to be used as a methodological strategy in the teaching-learning process, for presenting a range of possibilities to be explored. We found that this research is important because, in addition to carry out an intervention in the classroom, producing a contextualized teaching resource called “The illustrative cordel of Semiarid” together with basic education students, it contributed to the expansion of Geography teaching through the valorization of the identity and culture of the subjects based on the drawings made by the students, regarding the themes: Geography Teaching, Countryside Education and Semiarid region.
Keywords: Cordel ilustrativo
Semiárido brasileiro - cordel
Literatura de cordel
Recurso didático – cordel ilustrativo
Ensino de Geografia
Escolas do campo
Educação do Campo
Illustrative string
Brazilian semi-arid region - cordel
Cordel literature
Teaching resource – illustrative cordel
Teaching Geography
Country schools
Rural Education
???metadata.dc.subject.cnpq???: Educação.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/33813
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em Educação do Campo - CDSA - Monografias

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ANA PAULA DA SILVA ARAUJO - TCC EDUCAÇÃO DO CAMPO CDSA 2023.pdfAna Paula da Silva Araujo - TCC Lic. Educação do Campo CDSA 20234.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.