Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/33963
Title: Reflexões acerca da política de educação ambiental no Brasil: sob o prisma do Serviço Social.
Other Titles: Reflections on environmental education policy in Brazil: under the prism of Social Services.
???metadata.dc.creator???: OLIVEIRA, Luan Gomes dos Santos de.
Keywords: Serviço Social;Educação ambiental;Política Social;Política de Educação Ambiental - Brasil;Assistente Social e Educação ambiental;Social Service;Environmental education;Social Policy;Environmental Education Policy - Brazil;Social and Environmental Education Assistant
Issue Date: 21-Jul-2008
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: OLIVEIRA, Luan Gomes dos Santos de. Reflexões acerca da política de educação ambiental no Brasil: sob o prisma do Serviço Social. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental. ISSN 1517-1256, v. 21, julho a dezembro de 2008. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/33963
???metadata.dc.description.resumo???: Este trabalho tem por objetivo analisar a política de educação ambiental no Brasil, bem como apontar a importância da atuação do Serviço Social na gestão de políticas públicas ambientais. A luz destas experiências, analisamos teoricamente a educação ambiental e fundamentamos nossas argumentações, na necessidade desta ser concebida como uma Política Social. A discussão sobre as questões ambientais emergiu como tema central deste artigo, que perpassa, sobretudo pelo Serviço Social, profissão que ultimamente (século XX), vem confirmando suas ações na defesa intransigente da democracia, da justiça, da liberdade e dos direitos humanos. A partir desse pressuposto apresentamos a educação ambiental como uma nova demanda ocupacional para o Assistente Social, procurando refletir acerca da intervenção deste profissional no Brasil, no que diz respeito à educação ambiental. Este artigo tem como finalidade última, propiciar argumentos teóricos para avançar no debate da categoria, vislumbrando novas competências teórico-práticas e ético-políticas a respeito da educação ambiental.
Abstract: This work has for objective to analyze the politics of environmental education in Brazil, as well as to point out the performance of the importance of the Social Service in the administration of environmental public politics. In the light of these experiences, we analyzed the environmental education theoretically, and we based our arguments, in the need of this to be conceived as a Social Politics. The discussion on the environmental subjects, emerged as central theme of this paper, that approaches, above all for the Social Service, profession that lately (century XX), it is confirming their actions in the uncompromising defense of the democracy, of the justice, of the freedom and of the human rights. Taking as framework this presupposition we presented the environmental education as a new occupational demand for the Social worker, trying to contemplate concerning this professional's intervention in Brazil, in which concerns the environmental education. This article has as last purpose, to give theoretical arguments to move forward in the debate of the category, glimpsing new competences theoretical-practices and ethical-politics regarding the environmental education.
Keywords: Serviço Social
Educação ambiental
Política Social
Política de Educação Ambiental - Brasil
Assistente Social e Educação ambiental
Social Service
Environmental education
Social Policy
Environmental Education Policy - Brazil
Social and Environmental Education Assistant
???metadata.dc.subject.cnpq???: Educação.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/33963
Appears in Collections:Artigos Científicos - CDSA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
REFLEXÕES ACERCA DA POLÍTICA DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL - ARTIGO DE PERIÓDICO CDSA 2008.pdfReflexões acerca da política de educação ambiental no Brasil: sob o prisma do Serviço Social. - Artigo de Periódico CDSA 2008124.77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.