Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/35347
Title: As representações e o Eu Lírico feminino nas canções de Chico Buarque de Holanda.
Other Titles: Representations and the female lyrical self in the songs of Chico Buarque de Holanda.
???metadata.dc.creator???: PINTO, Camila Benevenuto Lira.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: SANTANA , Rosemere Olimpio de.
???metadata.dc.contributor.referee1???: NETO, Francisco Firmino Sales.
???metadata.dc.contributor.referee2???: FARIAS, Leonardo Bruno.
Keywords: Música popular brasileira;Chico Buarque - obras líricas;Mulheres e ditadura;Mulheres na música - Chico Buarque;História e música;Popular Brazilian Music;Chico Buarque - lyrical works;Women and dictatorship;Women in music - Chico Buarque;History and music
Issue Date: 1-Dec-2023
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: PINTO, Camila Benevenuto Lira. As representações e o Eu Lírico feminino nas canções de Chico Buarque de Holanda. 2023. 57f. Monografia (Licenciatura em História) - Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba, Brasil, 2023.
???metadata.dc.description.resumo???: Este trabalho está inserido nos estudos referentes à História e Música e tem como objetivo compreender a figura feminina a partir de suas representações nas obras líricas de Chico Buarque. A partir de seu cancioneiro, buscou-se analisar o uso do eu-lírico feminino e masculino em quatro composições do artista, e a partir dessas, refletir acerca dos papéis culturais, sociais e políticos ocupados pelas mulheres da época. Não obstante, busca refletir sobre os estereótipos das figuras submissas e daquelas que quebram esse padrão. As canções foram compostas, produzidas e lançadas durante o período de Ditadura Militar Brasileira (1964- 1985), portanto, o trabalho busca entender como se desenvolveu a participação política feminina durante a época, bem como, a participação dessas figuras no cenário musical. Para pensar os conceitos e as problemáticas discutidas ao longo deste trabalho são utilizados diversos estudiosos, cabe destacar nomes como Napolitano (2002), Tatit (2004), Meneses (2001), Silva (2010), entre outros.
Abstract: This work is inserted in studies related to History and Music and aims to understand the female figure based on its representations in the lyrical works of Chico Buarque. From his songbook, we sought to analyze the use of the feminine and masculine lyrical self in four of the artist's compositions, and from these, reflect on the cultural, social and political roles occupied by women at the time. However, it seeks to reflect on the stereotypes of submissive figures and those who break this pattern. The songs were composed, produced and released during the period of the Brazilian Military Dictatorship (1964-1985), therefore, the work seeks to understand how female political participation developed during the time, as well as the participation of these figures in the musical scene. To think about the concepts and issues discussed throughout this work, several scholars are used, including names such as Napolitano (2002), Tatit (2004), Meneses (2001), Silva (2010), among others.
Keywords: Música popular brasileira
Chico Buarque - obras líricas
Mulheres e ditadura
Mulheres na música - Chico Buarque
História e música
Popular Brazilian Music
Chico Buarque - lyrical works
Women and dictatorship
Women in music - Chico Buarque
History and music
???metadata.dc.subject.cnpq???: História.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/35347
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em História CFP

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CAMILA BENEVENUTO LIRA PINTO. MONOGRAFIA HISTÓRIA. CFP 2023.pdfCamila Benevenuto Lira Pinto. Monografia História. CFP 2023.1.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.