Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/35515
Title: Diálogo, investigação e criticidade em um curso de licenciatura em Educação do Campo.
Other Titles: Dialogue, research and criticality in degree course in Field Education.
???metadata.dc.creator???: LIMA, Aldinete Silvino de.
LIMA, Iranete Maria da Silva.
Keywords: Curso de Licenciatura em Educação do Campo;Educação do Campo;Formação de professores - matemática;Educação Matemática Crítica;Professores de matemática - formação;Bachelor's Degree in Rural Education;Countryside Education;Teacher training - mathematics;Critical Mathematics Education;Mathematics teachers - training
Issue Date: 2019
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: LIMA, Aldinete Silvino de; LIMA, Iranete Maria da Silva. Diálogo, investigação e criticidade em um curso de licenciatura em Educação do Campo. REMATEC: Revista de Matemática, Ensino de Cultura, ano 14, n.32, p.67-79. 2019. ISSN: 1980-3141. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/35515
???metadata.dc.description.resumo???: O artigo traz parte de pesquisa de doutorado que teve por objetivo compreender a relação que se constitui entre os conteúdos matemáticos e as dimensões política, social e cultural do campesinato na formação de professores de Matemática em cursos de Licenciatura em Educação do Campo. A pesquisa ancora-se nos estudos sobre a Educação do Campo, a formação de professores de Matemática nas referidas licenciaturas e na Educação Matemática Crítica, particularizando os conceitos de diálogo, investigação e criticidade que se constituem nas categorias analíticas utilizadas para analisar as respostas dadas por três professores formadores nas entrevistas semiestruturadas realizadas. Os resultados obtidos nesta etapa da pesquisa revelam que os professores investigados consideram as relações dialógicas, investigativas e críticas como princípios para desenvolver suas atividades matemáticas, o que coaduna com os princípios que devem nortear a formação dos professores de matemática nos contextos da Educação do Campo.
Abstract: The article, which is part of the research of a doctoral thesis aims to understand the relationships that are constituted between the mathematical contents and the political, social and cultural dimensions of the people who live in rural areas in the training of mathematics teachers in degree courses in field education. For this, the research is anchored on field education studies, the training of mathematics teachers in the degrees mentioned and on critical mathematics education, focusing on the concepts of dialogue, research and criticality, which are the analytical categories used to analyze the responses given in semistructured interviews carried out with three teacher trainers. The results obtained in this stage of the research reveal that the teachers investigated consider the dialogic, investigative and critical relations as principles to develop mathematical activities, which is in line with the principles guiding the training of mathematics teachers in the contexts of Field Education.
Keywords: Curso de Licenciatura em Educação do Campo
Educação do Campo
Formação de professores - matemática
Educação Matemática Crítica
Professores de matemática - formação
Bachelor's Degree in Rural Education
Countryside Education
Teacher training - mathematics
Critical Mathematics Education
Mathematics teachers - training
???metadata.dc.subject.cnpq???: Educação.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/35515
Appears in Collections:Artigos Científicos - CDSA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DIÁLOGO INVESTIGAÇÃO E CRITICIDADE - ARTIGO DE PERIÓDICO CDSA 2019.pdfDiálogo, investigação e criticidade em um curso de licenciatura em Educação do Campo. Artigo de Periódico CDSA 2019133.4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.