Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/35518
Title: Elementos de uma relação entre o ensino de matemática e as atividades produtivas camponesas.
Other Titles: Elements of a relationship between mathematics teaching and peasant productive activities.
???metadata.dc.creator???: LIMA, Aldinete Silvino de.
LIMA, Iranete Maria da Silva.
Keywords: Ensino de matemática;Educação Matemática;Educação do Campo;Camponeses - atividades produtivas;Teaching mathematics;Mathematics Education;Countryside Education;Peasants - productive activities
Issue Date: 2016
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: LIMA, Aldinete Silvino de; LIMA, Iranete Maria da Silva. Elementos de uma relação entre o ensino de matemática e as atividades produtivas camponesas. ENTRELAÇANDO: Revista Eletrônica de Culturas e Educação. Ano V, n. 10, 2016. ISSN: 2179-8443. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/35518
???metadata.dc.description.resumo???: Este artigo apresenta um recorte da pesquisa desenvolvida no Agreste e no Sertão de Pernambuco sobre as relações estabelecidas por camponeses e professores entre os conteúdos matemáticos e as atividades produtivas. Tomamos por referência os estudos sobre a Educação do Campo e a Educação Matemática Crítica.A Educação do Campoconstitui-se enquanto tríade: campo, política pública e educação, de forma antagônica aos pressupostos da Educação Rural.À luz da Educação Matemática Crítica discutimos as dimensões que permeiam o ensino de Matemática relacionado àEducação do Campo. Apresentamos apenas o estudo desenvolvido com os camponeses. Realizamos entrevista semiestruturada com 6 camponeses e mapeamos as atividades produtivas de 116 camponeses por meio da aplicação de questionários. Os resultados da pesquisa mostram que os camponesesreconhecem a importância do ensino de Matemática, apontando algumas possibilidadespara um ensino que articule o modo de vida das famílias e os saberes do campesinatocom os conteúdos matemáticos trabalhados na escola.
Abstract: This article presents part of a research study developed in the regions of Agreste and Sertão in the Brazilian state of Pernambuco. The study investigated the relationships established by Field people and teachers between the mathematical school contents and productive activities. We take as reference the studies on Field Education and Critical Mathematics Education. The Field Education is comprised of a triad: field, public policy and education. This educational perspective is different of assumptions of Rural Education. In the light of Critical Mathematics Education, we discuss dimensions that permeate the teaching of mathematics related to Field Education. We conducted semistructured interviews with 6 field inhabitants, and we mapped the productive activities of 116 farmers through the use of questionnaires. The research results indicate that people from field emphasize the importance of mathematics teaching, suggesting an articulated education to the way that families live. The results also suggest that there is links between mathematical contents and knowledge about the field.
Keywords: Ensino de matemática
Educação Matemática
Educação do Campo
Camponeses - atividades produtivas
Teaching mathematics
Mathematics Education
Countryside Education
Peasants - productive activities
???metadata.dc.subject.cnpq???: Educação
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/35518
Appears in Collections:Artigos Científicos - CDSA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ELEMENTOS DE UMA RELAÇÃO ENTRE O ENSINO DE MATEMÁTICA - ARTIGO DE PERIÓDICO CDSA 2016.pdfElementos de uma relação entre o ensino de matemática e as atividades produtivas camponesas. - Artigo de Periódico CDSA 2016205.08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.