Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/35580
Title: A iluminação cênica como dispositivo da experiência cinestésica.
Other Titles: Stage lighting as a device of kinesthetic experience.
???metadata.dc.creator???: GUZZO, Marina Souza Lobo.
GALINDO, Dolores Cristina Gomes.
MILIOLI, Daniele.
Keywords: Iluminação cênica;Cinestesia;Luz - iluminação cênica;Tecnologias de iluminação cênica;Artes cênicas - iluminação;Percepção - iluminação cênica;Experiência cinestésica;Stage lighting;Kinesthesia;Light - scenic lighting;Stage lighting technologies;Performing arts - lighting;Perception - stage lighting;Kinesthetic experience
Issue Date: 2020
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: GUZZO, Marina Souza Lobo; GALINDO, Dolores Cristina Gomes; MILIOLI, Daniele. A iluminação cênica como dispositivo da experiência cinestésica. Urdimento, Florianópolis, v.1, n.37, p. 182-195, mar/abr 2020. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/35580
???metadata.dc.description.resumo???: Este artigo pretende evidenciar a luz e as tecnologias de iluminação cênica como um dispositivo capaz de contribuir para a experiência cinestésica nas artes da cena, aqui entendida como percepção do movimento. A partir de uma cartografia do tema nas artes – especificamente na dança e no circo - e do avanço das tecnologias de iluminação desde o final do século XIX até os dias de hoje, pretende-se estabelecer uma relação do dispositivo de iluminação com o ato-perceptivo – conforme proposto por Gilles Deleuze e Félix Guattari – e com o aparato tecnológico da cena. Visa-se evidenciar os mecanismos de iluminação como parte central da experiência cinestésica dos artistas e do público.
Abstract: This article aims to underscore light and stage lighting technologies as a device able to modify and contribute to the kinesthetic experience in the performing arts, here understood as the perception of motion. By charting such topic’s history in the arts – specifically in dance and circus – and the advancement of lighting technology since the late nineteenth century to the present day, it intends to relate the lighting device to the perceptive act – as proposed by Gilles Deleuze and Felix Guattari – and to the technological apparatus of the scene. Thus, the lighting mechanisms stand out as a central part of the kinesthetic experience of artists and public.
Keywords: Iluminação cênica
Cinestesia
Luz - iluminação cênica
Tecnologias de iluminação cênica
Artes cênicas - iluminação
Percepção - iluminação cênica
Experiência cinestésica
Stage lighting
Kinesthesia
Light - scenic lighting
Stage lighting technologies
Performing arts - lighting
Perception - stage lighting
Kinesthetic experience
???metadata.dc.subject.cnpq???: Artes.
Psicologia.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/35580
Appears in Collections:Artigos Científicos - CDSA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A ILUMINAÇÃO CÊNICA COMO DISPOSITIVO DA EXPERIÊNCIA CINESTÉSICA- ARTIGO DE PERIÓDICO CDSA 2020.pdfA iluminação cênica como dispositivo da experiência cinestésica. - Artigo de Periódico CDSA 2020752.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.