Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/35687
Title: | Algumas reflexões sobre as relações entre crianças, cidades e brinquedotecas. |
Other Titles: | Some reflections on the relationship betw een children, cities and toy libraries. |
???metadata.dc.creator???: | GALINDO, Dolores Cristina Gomes. SOUZA, Leonardo Lemos de. MOURA, Morgana. RODRIGUES, Vanusa. |
Keywords: | Brinquedotecas;Crianças;Cidades;Oficinas - extensão universitária;Infância;Brinquedoteca universitária;Extensão universitária;Toy libraries;Children;Cities;Workshops - university extension;Infancy;University playroom;University Extension |
Issue Date: | 2010 |
Publisher: | Universidade Federal de Campina Grande |
Citation: | GALINDO, Dolores Cristina Gomes; SOUZA, Leonardo Lemos de; MOURA, Morgana; RODRIGUES, Vanusa. Algumas reflexões sobre as relações entre crianças, cidades e brinquedotecas. Estudos e Pesquisas em Psicologia, UERJ, RJ, ANO 10, N.3, p. 781-799, 3°, 2010 Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/35687 |
???metadata.dc.description.resumo???: | Este artigo tem como objetivo discutir as relações entre crianças, cidades e brinquedotecas. Para tal, foram analisadas três oficinas, realizadas como atividades de extensão, em uma brinquedoteca universitária situada num município de médio porte do interior de Mato Grosso. As oficinas foram gravadas em vídeo, transcritas e posteriormente analisadas tendo como unidades as cenas definidas em função dos movimentos da câmera ou finalização das brincadeiras registradas. Na análise, três aspectos chamaram a atenção: (1) a pluralidade de sentidos do termo cidade, (2) as articulações entre brinquedoteca e universidade que atualiza tensões existentes no plano macro das relações entre crianças e cidades e (3) as assimetrias na interação entre adultos e crianças durante as oficinas. |
Abstract: | This article aims to discuss the relationships between children, cities and toy libraries. To this end, three workshops were analyzed, carried out as extension activities, in a university toy library located in a medium-sized municipality in the interior of Mato Grosso. The workshops were recorded on video, transcribed and later analyzed using as units the scenes defined according to the camera movements or the end of the recorded games. In the analysis, three aspects called the attention: (1) the plurality of meanings of the term city, (2) the articulations between toy library and university that updates existing tensions in the plan macro of relations between children and cities and (3) asymmetries in interaction between adults and children during the workshops. |
Keywords: | Brinquedotecas Crianças Cidades Oficinas - extensão universitária Infância Brinquedoteca universitária Extensão universitária Toy libraries Children Cities Workshops - university extension Infancy University playroom University Extension |
???metadata.dc.subject.cnpq???: | Psicologia. Educação. |
URI: | http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/35687 |
Appears in Collections: | Artigos Científicos - CDSA |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ALGUMAS REFLEXÕES SOBRE AS RELAÇÕES ENTRE CRIANÇAS - ARTIGO DE PERIÓDICO CDSA 2010.pdf | Algumas reflexões sobre as relações entre crianças, cidades e brinquedotecas. - Artigo de Periódico CDSA 2024 | 179.72 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.