Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/35716
Title: Violência escolar – em xeque a proposta de cultura de paz no ensino médio.
Other Titles: Checkmating the proposed peace culture in school in as a policy to work with situations of violence.
???metadata.dc.creator???: LEMOS, Flávia Cristina Silveira.
GALINDO, Dolores Cristina Gomes.
Keywords: Educação;Ensino Médio;Esportes e lazer;Jovens e cultura;Pobreza;Cultura de paz - escolas;Violência escolar;UNESCO;Education;High school;Sports and leisure;Young people and culture;Poverty;Culture of peace - schools;School violence
Issue Date: 2012
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: LEMOS, Flávia Cristina Silveira; GALINDO, Dolores Cristina Gomes. Violência escolar – em xeque a proposta de cultura de paz no ensino médio. Dialogia, São Paulo, n. 16, p. 129-140, 2012. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/35716
???metadata.dc.description.resumo???: O presente artigo versa sobre a política denominada pela UNESCO de educação para uma cultura de paz, pela qual jovens pobres do Brasil são dirigidos a projetos e programas de esporte, teatro, dança, música, lazer e profissionalização, nos espaços da escola, mediados por organizações diversas. Utilizam-se as referências de Michel Foucault para interrogar as práticas derivadas dessa política e criticar o que este organismo denomina de educação para a paz como maneira de lidar com as situações de violência e prevenir futuras guerras, revoltas sociais e dissidências políticas. Por fim, tentamos propor uma prática agonística voltada a romper com os trajetos estabelecidos e questionamos a possibilidade de trabalhar esteticamente, pela escola e pela educação escolar, em caminhos éticos e políticos com jovens.
Abstract: This paper discusses the practices of UNESCO called education for a culture of peace, in Brazil, where poor youth are directed to projects and programs in sports, theater, dance, music, leisure and professional spaces in the school, mediated by various organizations. Used references to Michel Foucault to question the practices of UNESCO on this young and criticize this body calls for peace education as a way to deal with situations of violence and preventing future wars, social upheavals and other political dissidents. Finally, we try to propose a practical agonistic courage to break with these paths established and we wonder if it is possible to work in the aesthetically ethical and political paths with young people in school and for school education.
Keywords: Educação
Ensino Médio
Esportes e lazer
Jovens e cultura
Pobreza
Cultura de paz - escolas
Violência escolar
UNESCO
Education
High school
Sports and leisure
Young people and culture
Poverty
Culture of peace - schools
School violence
???metadata.dc.subject.cnpq???: Psicologia.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/35716
Appears in Collections:Artigos Científicos - CDSA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VIOLÊNCIA ESCOLAR - EM XEQUE A PROPOSTA DE CULTURA - ARTIGO DE PERIÓDICO CDSA 2013.pdfViolência escolar – em xeque a proposta de cultura de paz no ensino médio. - Artigo de Periódico CDSA 2012130.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.