Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/35907
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.description.resumoA luta pela terra no Brasil inicia-se desde a nossa colonização com a formação do latifúndio e a exploração de negros e indígenas, e isso se aprofunda com a constituição do campesinato espoliado pela opressão e da terra pelas oligarquias agrárias. Esse processo vai ocorrer também no Assentamento Zé Marcolino no Cariri Paraibano. O estudo teve como objetivo geral identificar a formação e organização do Assentamento na luta pela terra e pela escola, e qual a percepção que os diferentes sujeitos têm sobre a organização e a escola. A abordagem qualitativa na perspectiva descritiva (Minayo, 1996), orientou todo o percurso metodológico num diálogo permanente com o método dialético. A luta pela Educação do Campo tem possibilitado, através da organização do Assentamento e do protagonismo das mulheres, gerar grandes transformações na comunidade: construção da escola, parcerias, mutirões, currículo contextualizado vinculando sua prática a cultura da comunidade.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initialsUFCGpt_BR
dc.subject.cnpqEducação.pt_BR
dc.titleA luta pela terra e a Educação do Campo: o caso do Assentamento Zé Marcolino no Cariri Paraibano.pt_BR
dc.date.issued2019-
dc.description.abstractThe struggle for land in Brazil begins from our settlement with the formation of large estates and the exploitation of blacks and indigenous, and that deepens with the constitution of the peasantry dispossessed by oppression and land by the agrarian oligarchies. This process will also occur on the Settlement ZéMarcolino in CaririParaibano. Our study, we aimed to identify the training and organization of the settlement in the struggle for land and school, and the perception that the different subjects have on these processes. The qualitative approach in descriptive perspective (Minayo,1997), directed all the methodological itinerary in an ongoing dialogue with the dialectical method. The struggle for the field of education has allowed, through the organization of the settlement and the role of women, generate major changes in the community, who managed to build their own school through partnership and joint efforts for training access to a contextual education, linking their practice at the community culture universe.pt_BR
dc.identifier.urihttp://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/35907-
dc.date.accessioned2024-06-04T18:50:52Z-
dc.date.available2024-06-04-
dc.date.available2024-06-04T18:50:52Z-
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.subjectEducação do Campopt_BR
dc.subjectLuta pela terrapt_BR
dc.subjectAssentamento Zé Marcolinopt_BR
dc.subjectOrganização socialpt_BR
dc.subjectCariri Paraibanopt_BR
dc.subjectCountryside Educationpt_BR
dc.subjectFight for landpt_BR
dc.subjectZé Marcolino Settlementpt_BR
dc.subjectSocial organizationpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.creatorSILVA, Maria do Socorro.-
dc.creatorBATISTA, Geovânio Lima.-
dc.publisherUniversidade Federal de Campina Grandept_BR
dc.languageporpt_BR
dc.title.alternativeThe fight for land and Education of the Field: the case of the Settlement Zé Marcolino in Cariri Paraibano.pt_BR
dc.identifier.citationSILVA, Maria do Socorro; BATISTA, Geovânio Lima. A luta pela terra e a Educação do Campo: o caso do Assentamento Zé Marcolino no Cariri Paraibano. Revista Debates Insubmissos. Caruaru-PE. Brasil, ano. 2, vol. 2, n.6, mai./ago. 2019. ISSN: 2595-2803. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/35907pt_BR
Appears in Collections:Artigos Científicos - CDSA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A LUTA PELA TERRA E A EDUCAÇÃO DO CAMPO - ARTIGO DE PERIÓDICO CDSA 2019.pdfA luta pela terra e a Educação do Campo: o caso do Assentamento Zé Marcolino no Cariri Paraibano. - Artigo de Periódico CDSA 20191.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.