Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/35911
Title: Educação do campo e políticas educacionais: avanços, contradições e retrocessos.
Other Titles: Éducation de la campagne et politiques éducatives: avancées, contradictions et reculs.
Field education and educational politics: advances, contradictions and regrecess.
???metadata.dc.creator???: SILVA, Maria do Socorro.
Keywords: Educação do Campo;Política educacional do campo;Movimento da Educação do Campo;Brasil - movimento da Educação do Campo;Countryside Education;Rural educational policy;Rural Education Movement;Brazil - Rural Education movement;Éducation à la campagne;Politique éducative rurale;Mouvement d'éducation rurale;Brésil - Mouvement d'éducation rurale
Issue Date: 2018
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: SILVA, Maria do Socorro. Educação do campo e políticas educacionais: avanços, contradições e retrocessos. Revista Educação e Políticas em Debate. v.7, n.1, p.23-41, jan./abr., 2018. ISSN: 2238-8346. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/35911
???metadata.dc.description.resumo???: O presente artigo tem como finalidade refletir sobre como a luta por uma política de Educação do Campo, emerge no Brasil, nos últimos 20 anos, como uma estratégia fundante do Movimento da Educação do Campo. Este Movimento que nasceu na contraposição ao modelo de sociedade gerador de assimetrias sociais, políticas e econômicas que marca a história passada e presente do Brasil, e que se posiciona de forma crítica contra o modelo de escola precarizada e descontextualizada que se implantou no campo brasileiro. A abordagem dialética orientou o processo investigativo que teve na análise documental e na revisão de literatura procedimentos fundamentais para construção deste texto. A contradição posta pelo Estado como instrumento de regulação do capital gerou ao longo destes anos um tensionamento na materialização das políticas e programas reivindicados pelo Movimento da Educação do Campo, especialmente neste momento de retrocessos e recuos nos direitos sociais em nosso País, todavia, identificamos conquistas nas práticas educativas, na articulação da diversidade dos sujeitos do campo, das águas e da floresta na luta contra a opressão e pela afirmação de uma territorialização da agricultura familiar e agroecológica.
Abstract: The current article aims to make a reflection how a policy for Field Education, rises on Brazil, in last 20 years, as a founder strategy of the Field Education Movement. This Movement has emerged against the society model that reproduces social, political and economic asymmetries which marks the past and present Brazil history, and displays a critical position against the precarious and decontextualized school model implemented in Brazilian country. The dialetic approach guided the investigative process that had in the documentary analysis and in the literature review fundamental procedures for the construction of this text. The contradiction posed by the State as an instrument of capital regulation, has generated over the years a tension in the materialization of the policies and programs claimed by the Field Education Movement, especially at this moment of retreats and returns in social rights in our Country. However, we identify achievements in educational practices, in the articulation of the diversity of rural, water and forest subjects in the fight against oppression and by the affirmation of a territorialization of family and agroecological agriculture.
???metadata.dc.description.resume???: Cet article vise à réfléchir sur la façon dont la lutte pour une politique de l´Éducation du champ a émergé au Brésil au cours des 20 dernières années en tant que stratégie fondatrice du Mouvement pour l'Éducation du champ. Ce mouvement est né en opposition au modèle de société qui génère des asymétries sociales, politiques et économiques qui marquent l'histoire passée et présente du Brésil; au même temps, il se positionne de manière critique contre le modèle scolaire précaire et décontextualisé implanté dans la campagne brésilienne. L'approche dialectique a guidé le processus d'enquête, en particulier dans l'analyse documentaire et la revue de la littérature, des procédures fondamentales dans la construction de ce texte.La contradiction posée par l'État en tant qu'instrument de régulation du capital a généré au cours des années une tension dans la matérialisation des politiques et des programmes revendiqués par le Mouvement de l'Éducation du Champ, notamment en ce moment de revers et reculs des droits sociaux dans notre pays. Cependant, nous avons identifié des réussites dans les pratiques éducatives, dans l'articulation de la diversité des sujets paysans, de l'eau et de la forêt dans la lutte contre l'oppression et par l'affirmation d'une territorialisation de l'agriculture familiale et agroécologique.
Keywords: Educação do Campo
Política educacional do campo
Movimento da Educação do Campo
Brasil - movimento da Educação do Campo
Countryside Education
Rural educational policy
Rural Education Movement
Brazil - Rural Education movement
Éducation à la campagne
Politique éducative rurale
Mouvement d'éducation rurale
Brésil - Mouvement d'éducation rurale
???metadata.dc.subject.cnpq???: Brésil - Mouvement d'éducation rurale
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/35911
Appears in Collections:Artigos Científicos - CDSA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EDUCAÇÃO DO CAMPO E POLÍTICAS EDUCACIONAIS - ARTIGO DE PERIÓDICO CDSA 2018.pdfEducação do campo e políticas educacionais: avanços, contradições e retrocessos. - Artigo de Periódicos CDSA 2018229.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.