Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/36544
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creator.IDFERREIRA, C. R.pt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8191708223572348pt_BR
dc.contributor.advisor1JOCA, Alexandre Martins.-
dc.contributor.advisor1IDJOCA, Alexandre Martins.pt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1522820813285364pt_BR
dc.contributor.referee1SANTOS, Elzanir dos.-
dc.contributor.referee2FERNANDES, Dorgival Gonçalves.-
dc.description.resumoA presente pesquisa apresenta como objeto de estudo a prática pedagógica da iniciação cientifica na educação básica. Analiso como material empírico minha experiência pedagógica como professora das disciplinas de Trabalho de Conclusão do Ensino Fundamental TCEF e Língua Portuguesa, realizada com os alunos do 9º ano da Escola de Referência em Ensino Fundamental Dom Malan, no munícipio de Salgueiro (PE). Apresento como objetivo geral, descrever e analisar a experiência de iniciação científica vivenciada com alunos do 9º ano da educação básica, na Escola de Referência em Ensino Fundamental Dom Malan, no município de Salgueiro (PE), em 2021. Como objetivos específicos: (i) problematizar a possibilidade de realizar iniciação cientifica na educação básica; (ii) realizar o levantamento de documentos oficiais no âmbito das políticas educacionais, que destacam a necessidade de uma formação acadêmica-científica desde a educação básica; (iii) identificar desafios e contribuições da prática da pesquisa na escola para o ensino da Língua Portuguesa. O procedimento metodológico desta pesquisa consiste na observação participante da disciplina “Iniciação Científica e TCEF”. É preciso ressaltar que a pesquisa foi aplicada em um cenário pandêmico, por isso, os procedimentos metodológicos foram realizados em espaços virtuais, dada a impossibilidade de encontros presenciais entre a pesquisadora e os sujeitos da pesquisa.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCentro de Formação de Professores - CFPpt_BR
dc.publisher.programPÓS-GRADUAÇÃO EM LETRAS EM REDE PROFLETRAS (UFRN)pt_BR
dc.publisher.initialsUFCGpt_BR
dc.subject.cnpqLetras.pt_BR
dc.titleIniciação Científica no Trabalho de Conclusão do Ensino Fundamental (TCEF) como prática pedagógica na disciplina de Língua portuguesa.pt_BR
dc.date.issued2023-04-10-
dc.description.abstractThe present research presentes as object f study the pedagogical practice of scientific initiation in basic education. I analyzed as empirical material my pedagogical experience, as a teacher of the subject Completion work of Elementary School TCEF and Portuguese Language carried out with 9th grade students, at the Dom Malan School, in the municipality of Salgueiro/PE. I presented as a general objective: to identify challenges and contributions of the practice of research in the school for the teaching of the Portuguese Language and as specific objectives: to problematize the possibility of carrying out scientific initiation in basic education, to carry out a survey of official documents in the scope of educational policies, which highlight the need for an academic-scientific formation starting from basic education; to describe and analyze the experience of scientific initiation lived with students of the 9th grade of basic education, at the Dom Malan Elementary School, in the municipality of Salgueiro/PE, in 2021. Countless factors awakened me to choose the theme addressed in this research. Among them: the difficulties encountered by teachers in proposing, executing and correcting research carried out by students, while students I tried to analyze the conflict situations experienced by them when they faced activities research. The methodological procedure of this research consists of participant observation of the discipline “Scientific Initiation and TCEF”, in the application of online questionnaires with professors, residents and students. They were carried out in virtual spaces, given the impossibility of face-to-face meetings between the researcher and the research subjects. Regarding the division of the research chapters, I presente the following division: in the second chapter I discuss the school as an educational space for teaching and research. Of this research. I also presente all the methodological procedures that I used to develop this research, supporting each item with a corresponding theoretical basis.pt_BR
dc.identifier.urihttp://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/36544-
dc.date.accessioned2024-07-09T14:03:43Z-
dc.date.available2024-07-09-
dc.date.available2024-07-09T14:03:43Z-
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.subjectPrática pedagógicapt_BR
dc.subjectPesquisa de ensinopt_BR
dc.subjectIniciação científicapt_BR
dc.subjectEducação básicapt_BR
dc.subjectLíngua portuguesapt_BR
dc.subjectTrabalho de Conclusão de Curso - Ensino fundamentalpt_BR
dc.subjectEscola integralpt_BR
dc.subjectPedagogical practicept_BR
dc.subjectTeaching researchpt_BR
dc.subjectScientific researchpt_BR
dc.subjectBasic educationpt_BR
dc.subjectPortuguese languagept_BR
dc.subjectCourse Completion Work - Elementary Educationpt_BR
dc.subjectComprehensive schoolpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.creatorFERREIRA, Cicera Rosimere.-
dc.publisherUniversidade Federal de Campina Grandept_BR
dc.languageporpt_BR
dc.title.alternativeScientific Initiation in Elementary School Completion Work (TCEF) as a pedagogical practice in the Portuguese language discipline.pt_BR
dc.identifier.citationFERREIRA, Cicera Rosimere. Iniciação Científica no Trabalho de Conclusão do Ensino Fundamental (TCEF) como prática pedagógica na disciplina de Língua portuguesa. 2023. 204f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras - PROFLETRAS) - Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba Brasil, 2023.pt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Letras em Rede - PROFLETRAS - (Cajazeiras).

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CICERA ROSIMERE FERREIRA. DISSETAÇÃO PROFLETRAS. CFP 2023.pdfCicera Rosimere Ferreira. Dissertação PROFLETRAS. CFP 2023.5.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.