Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/37181
Title: Análisis de la interacción oral en clase de ele para aprendices brasileños del noveno año de la enseñanza fundamental.
Other Titles: Analysis of oral interaction in the classroom for learners Brazilians of the ninth year of fundamental teaching.
Análisis de la interacción oral en el aula para estudiantes. Brasileños del noveno año de enseñanza fundamental.
???metadata.dc.creator???: MOURA, Gessica Marques.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: TASET, Idelso Espinosa.
???metadata.dc.contributor.referee1???: CAVALCANTE, Lorena Gois de Lima.
???metadata.dc.contributor.referee2???: CAMÊLO, Akyla Mayara Araújo.
Keywords: Língua espanhola – estudo e ensino.;Oralidade;Interação Oral;Enfoque de ensino;Spanish Language – Study and teaching;Orality;Interaction Oral;Teaching focus;Lengua española – estudio y enseñanza;Oralidade;Interacción Oral;Enfoque docente
Issue Date: 16-May-2024
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: MOURA, Gessica Marques. Análisis de la interacción oral en clase de ele para aprendices brasileños del noveno año de la enseñanza fundamental. 2024. 71 fl. (Trabalho de Conclusão de Curso – Monografia), Curso de Licenciatura em Letras: Língua Espanhola, Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande – Paraíba – Brasil, 2024. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/37181
???metadata.dc.description.resumo???: O objetivo desta pesquisa é analisar a interação oral entre professor e estudante no processo de ensino-aprendizagem de ELE em um grupo de aprendizes brasileiros do ensino médio em escola pública. Esta pesquisa é guiada pelos conceitos da oralidade (Amor, 1994; Marcuschi, 2003, 2004; Nanun, 2011; Krashen, 1985), Interação Oral (Goffman, 1964, 1967, 1971; Sinclair; Coulthard, 1975; Vygostsky, 1977, 1995; Mehan, 1978; Alberto; Py, 1986), Abordagem ao Ensino de Línguas Estrangeiras (Richards; Odgers, 1983, 1996, 1998; Breen, 1987; Nunan, 1989; Candlin, 1990; Luzón; Sória, 1999; Molina, 2016; Martí, 2017; Ortiz, 2014; Oliveira, 2019). Os dados foram obtidos através observações de aula que foram gravadas com gravador de voz e transcritas ao final, questionário e entrevista. Os resultados mostraram que nas aulas de espanhol como língua estrangeiro, é dado tratamento inadequado ao desenvolvimento da oralidade em decorrência da uso excessivo do português pelo professor que, além disso, se apropria da maior parte do turnos de fala, o que deixa pouco espaço para os alunos elaborarem discursos significativos na língua alvo. Este trabalho contou com as autorizações pertinentes e necessárias para a Comite de Ética.
Abstract: The objective of this research is to analyze the oral interaction between teacher and student in the teaching-learning process of ELE in a group of Brazilian learners of secondary education in a public school. This research is guided by the concepts of orality (Amor, 1994; Marcuschi, 2003, 2004; Nanun, 2011; Krashen, 1985), Interaction Oral (Goffman, 1964, 1967, 1971; Sinclair; Coulthard, 1975; Vygostsky, 1977, 1995; Mehan, 1978; Albert; Py, 1986), Approach to Foreign Language Teaching (Richards; Odgers, 1983, 1996, 1998; Breen, 1987; Nunan, 1989; Candlin, 1990; Luzon; Soria, 1999; Molina, 2016; Martí, 2017; Ortiz, 2014; Oliveira, 2019). The data was obtained through class observations that were recorded with a voice recorder and transcribed at the end, questionnaire and interview. The results showed that in Spanish as a language classes foreigner, inadequate treatment is given to the development of orality as a result of excessive use of Portuguese by the teacher who, in addition, appropriates most of the speaking turns, which leaves little room for students to craft meaningful speeches in the target language. This work had the relevant and necessary authorizations for the Ethics Committee.
???metadata.dc.description.resumen???: La presente investigación tiene como objetivo analizar la interacción oral entre profesor y alumno en el proceso de enseñanza-aprendizaje de ELE en un grupo de aprendices brasileños de la educación secundaria de una escuela pública. Esta investigación se guía por los conceptos de oralidad (Amor, 1994; Marcuschi, 2003, 2004; Nanun, 2011; Krashen, 1985), Interacción Oral (Goffman, 1964, 1967, 1971; Sinclair; Coulthard, 1975; Vygostsky, 1977, 1995; Mehan, 1978; Alber; Py, 1986), Enfoque De Enseñanza De Lenguas Extranjeras (Richards; Odgers, 1983, 1996, 1998; Breen, 1987; Nunan, 1989; Candlin, 1990; Luzón; Soria, 1999; Molina, 2016; Martí, 2017; Ortiz, 2014; Oliveira, 2019). Los datos fueron obtenidos a través de observaciones de clases que fueron grabadas con una grabadora de voz y transcritas al final, cuestionario y entrevista. Los resultados mostraron que en las clases de español como lengua extranjera se dispensa un tratamiento inadecuado al desarrollo de la oralidad como resultado de un uso excesivo del portugués por el docente quien, además, se apropia de la mayoría de los turnos de habla, lo que deja poco espacio para que los alumnos elaboren discursos significativos en la lengua meta. Este trabajo contó con las autorizaciones pertinentes y necesarias para el Comité de Ética.
Keywords: Língua espanhola – estudo e ensino.
Oralidade
Interação Oral
Enfoque de ensino
Spanish Language – Study and teaching
Orality
Interaction Oral
Teaching focus
Lengua española – estudio y enseñanza
Oralidade
Interacción Oral
Enfoque docente
???metadata.dc.subject.cnpq???: Letras
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/37181
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em Letras: Língua Espanhola - CH

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GESSICA MARQUES MOURA - TCC LETRAS LÍNGUA ESPANHOLA CH 2024.pdfGessica Marques Moura - TCC Letras Língua Espanhola CH 20242.69 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.