Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/37693
Title: De Massaranduba (PB) à sala de aula: superando obstáculos e construindo aprendizagem na prática docente em história-UFCG, Campina Grande- 2018-2024.
Other Titles: From Massaranduba (PB) to the classroom: outperforming obstacles and build-ing learning in faculty practice in history-UFCG, Grande-2018-2024 Campina.
???metadata.dc.creator???: FELIX, Raylla Raimundo da Silva.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: CAVALCANTI, Silede Leila Oliveira.
???metadata.dc.contributor.referee1???: NASCIMENTO, Regina Coelli Gomes.
???metadata.dc.contributor.referee2???: OLIVEIRA, Iranilson Buriti de.
Keywords: Relato de Experiência;Escrita de si;Formação Docente – História;Ensino de História;Escolarização;Report of Experience;Writing of you;Faculty Formation - History;Teaching History;Schooling
Issue Date: 4-Jun-2024
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: FELIX, Raylla Raimundo da Silva. De Massaranduba (PB) à sala de aula: superando obstáculos e construindo aprendizagem na prática docente em história-UFCG, Campina Grande- 2018-2024. 2024. 46 f. Relato de Experiência (Licenciatura em História) - Universidade Federal de Campina Grande, Centro de Humanidades, Campina Grande, Paraíba, Brasil, 2024. Disponível em:
???metadata.dc.description.resumo???: Este trabalho apresenta um relato de experiência sobre minha trajetória na graduação em História, com ênfase na prática docente. Narro meus desafios e aprendizados ao longo da formação, desde a ida para outra cidade para cursar a licenciatura até as vivências nas aulas de campo e na prática de ensino. O relato destaca as dificuldades enfrentadas na primeira experiência em sala de aula, em uma escola com infraestrutura precária e recursos limitados. Além da utilização de práticas ditas como não tradicionalistas no ensino de história. Também descrevo a busca por uma nova oportunidade de ensino, culmi-nando na realização da prática em outra instituição na Escola Municipal de Ensino Fundamental Suzete Dias Correia na cidade de Massaranduba na Paraíba, onde pude implementar métodos interativos e abordar as necessidades individuais dos estudantes. O trabalho conclui com reflexões sobre a importância da flexibilidade, da adaptabilidade e da conexão com os estudantes para o sucesso da prática docente em história assimilando com o universo educacional idealizado por Rubem Alves e Paulo Freire.
Abstract: This work presents an account of experience about my trajectory in graduation in History, with emphasis on teaching practice. I narrate my challenges and learning throughout the course of training, from going to another city to curse undergraduate to the experiences in field classes and teaching practice. The account highlights the difficulties faced in the first classroom experience, at a school with precarious infrastructure and limited re-course. In addition to the use of so-called practices as non-traditionalist in the history. I also outline the search for a new teaching opportunity, culmi-indoing in conducting the practice at another institution at the Fundamental Teaching Municipal School Suzete Dias Correa in the City of Massaranduba in Pariba where I was able to implement interactive methods and address the needs individuals' individuals. Work concludes with reflections on the importance of flexibility, adaptability, and connection with students for the success of teaching practice in history assimilating with the educational universe idealized by Rubem Alves and Paulo Freire.
Keywords: Relato de Experiência
Escrita de si
Formação Docente – História
Ensino de História
Escolarização
Report of Experience
Writing of you
Faculty Formation - History
Teaching History
Schooling
???metadata.dc.subject.cnpq???: História
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/37693
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em História - CH - Relatos de Experiência

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RAYLLA RAIMUNDO DA SILVA FELIX-RELATO DE EXPERIÊNCIA-CH-HISTÓRIA (2024).pdf1.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.