Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/42210
Title: Escolas do campo e o desenvolvimento de práticas agroecológicas alinhadas aos ODS em comunidades rurais de Canindé-CE.
Other Titles: Rural schools and the development of agroecological practices aligned with the SDGs in rural communities of Canindé-CE.
???metadata.dc.creator???: SAMPAIO, Mariana Maria Gomes.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: MARACAJÁ, Patrício Borges.
???metadata.dc.contributor.advisor-co1???: CHAVES, Alan Del Carlos Gomes.
???metadata.dc.contributor.referee1???: MEDEIROS, Aline Carla de.
???metadata.dc.contributor.referee2???: MELO, Wyara Ferreira.
Keywords: Escola do Campo.;Agroecologia.;Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS).;Country School.;Agroecology.;Sustainable Development Goals (SDGs).
Issue Date: 11-Oct-2024
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: SAMPAIO, Mariana Maria Gomes. Escolas do campo e o desenvolvimento de práticas agroecológicas alinhadas aos ODS em comunidades rurais de Canindé-CE. 2024. 48 f. Dissertação (Mestrado em Gestão e Sistemas Agroindustriais) - Centro de Ciências e Tecnologias Agroalimentar, Universidade Federal de Campina Grande, Pombal, Paraíba, Brasil, 2024.
???metadata.dc.description.resumo???: Por muitos anos, a educação do campo foi negligenciada nas políticas educacionais, o que contribuiu para que crianças e jovens não se reconhecesse como sujeito protagonista de seu processo de formação. Por isso, é essencial promover o sentido de pertencimento do sujeito do campo, integrando os conteúdos da educação ambiental com os princípios da educação do campo. Conhecendo a educação como mecanismos de desenvolvimento social, e, portanto, deve ser conduzida de maneira eficaz, contextualizada e com significado, visando à transformação da sociedade na qual o sujeito está inserido. Nesse contexto, o presente estudo teve como objetivo conhecer a escola do campo e o desenvolvimento de práticas agroecológicas alinhadas aos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS), entendendo essa realidade nas comunidades rurais de Canindé trazendo como referencias autores como Haydu (2019), Caldart (2015), Souza (2020). Para isso, foi realizada uma revisão bibliográfica abrangendo estudos sobre educação ambiental, educação do campo e suas inter-relações.
Abstract: For many years, rural education has been neglected in educational policies, which contributed to children and young people not recognizing themselves as protagonists of their own learning process. Therefore, it is essential to promote a sense of belonging among rural individuals by integrating the contents of environmental education with the principles of rural education. Understanding education as a mechanism for social development, it should be conducted effectively, contextually, and meaningfully, aiming at transforming the society in which individuals are situated. In this context, the present study aimed to explore rural schools and the development of agroecological practices aligned with the Sustainable Development Goals (SDGs), understanding this reality in the rural communities of Canindé, drawing on references from authors such as Haydu (2019), Caldart (2015), and Souza (2020). To achieve this, a bibliographical review was conducted, encompassing studies on environmental education, rural education, and their interrelations.
Keywords: Escola do Campo.
Agroecologia.
Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS).
Country School.
Agroecology.
Sustainable Development Goals (SDGs).
???metadata.dc.subject.cnpq???: Recursos Florestais e Engenharia Florestal.
Educação.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/42210
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Sistemas Agroindustriais (Pombal).

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MARIANA MARIA GOMES SAMPAIO - DISSERTAÇÃO PPGSA 2024.pdfMariana Maria Gomes Sampaio - Dissertação PPGGSA 2024.379.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.