Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/42392
Title: Práticas pedagógicas e os sentidos de negritude na educação escolar quilombola da E. M. E. F. Achilles Ranieri na Comunidade de Matias no município de Cametá-PA.
Other Titles: Pedagogical practices and the meanings of blackness in quilombola school education at E. M. E. F. Achilles Ranieri in the Matias Community in the municipality of Cametá-PA.
???metadata.dc.creator???: PINTO, Fábio Coelho.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: PINHO, Vilma Aparecida de.
???metadata.dc.contributor.referee1???: COSTA, Cândida Soares da.
???metadata.dc.contributor.referee2???: COSTA, Gilcilene Dias da.
???metadata.dc.contributor.referee3???: PARENTE, Francilene de Aguiar.
Keywords: Educação escolar quilombola;Comunidade Quilombola de Matias - Cametá - PA;Cametá - PA - Comunidade Quilombola de Matias;Universidade Federal do Pará - Dissertação;Negritude;Práticas pedagógicas - educação escolar quilombola;Autoafirmação negra;Populações negras;Juventudes negras;Racismo;Escola Municipal Achilles Ranieri - Cametá - PA;Questões étnico-raciais;Discriminação racial e brincadeiras;Quilombola school education;Quilombola Community of Matias - Cametá - PA;Cametá - PA - Quilombola Community of Matias;Federal University of Pará - Dissertation;Blackness;Pedagogical practices - quilombola school education;Black self-affirmation;Black populations;Black youth;Racism;Achilles Ranieri Municipal School - Cametá - PA;Ethnic-racial issues;Racial discrimination and games
Issue Date: 2020
Publisher: Universidade Federal do Pará
Citation: PINTO, Fábio Coelho. Práticas pedagógicas e os sentidos de negritude na educação escolar quilombola da E. M. E. F. Achilles Ranieri na Comunidade de Matias no município de Cametá-PA. 2020. 159f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação e Cultura. Universidade Federal do Pará, Cametá - PA - Brasil, 2020.
???metadata.dc.description.resumo???: Esta pesquisa analisou as práticas pedagógicas e os sentidos de negritudes na E. M. E. F. Achilles Ranieri, situada na comunidade quilombola do Matias, município de Cametá-PA. A partir da compreensão dos aportes teóricos e metodológicos da Educação para as Relações Étnico-raciais Brasileiras e da Educação Escolar Quilombola que primam por bases epistemológicas, pedagógicas, e didáticas de ensino pautadas nas populações negras, desenvolvi as seguintes perguntas de pesquisa: Que sentidos de negritude são produzidos nas práticas pedagógicas dos professores da E. M. E. F. Achilles Ranieri? Quais conteúdos curriculares são ensinados nas práticas pedagógicas? Quais mecanismos e estratégias se buscam para dar conta das necessidades dos alunos e alunas negros e quilombolas de Matias, para que se desenvolva uma educação com equidade social? Estabeleci como objetivos da pesquisa: Investigar as práticas pedagógicas e os sentidos produzidos por elas na E. M. E. F. Achilles Ranieri levando em consideração as Diretrizes Nacionais para a Educação Escolar Quilombola; Analisar os conteúdos curriculares que pautam as práticas pedagógicas para negritude na escola quilombola da comunidade de Matias; Analisar as relações e as estratégias de práticas pedagógicas que promovam a equidade racial, cultural e social no contexto escolar quilombola. A partir da pesquisa qualitativa, combinei o estudo bibliográfico com o estudo de campo (observação-participante e entrevistas fechadas (DRP) e semiestruturadas). Constatei que há práticas pedagógicas de professores que ressoam os sentidos de negritude pautados na ancestralidade, mas também, há aqueles que ainda se mostram muito presos aos conteúdos integrantes de suas disciplinas, por questões relacionadas à formação, currículo e ausência de PPP.
Abstract: This research analyzed the pedagogical practices and senses of blackness at E. M. E. F. Achilles Ranieri, which is settled in the quilombola community of Matias, municipality of Cametá-PA. Based on the understanding of the theoretical and methodological contributions of the Education for Ethnic-Racial Relations in Brazil and the Quilombola School Education, Which have emphasis in epistemological, pedagogical, and didactic bases of teaching aiming the black people, I developed the following research questions: Which senses of blackness are produced in the pedagogical practices of E. M. E. F. Achilles Ranieri teachers? What curricular contents are taught in the pedagogical practices? What mechanisms and strategies are used to meet the needs of black and quilombolas students of Matias to develop an education with social equity? I established as objectives of the research: Investigating the pedagogical practices and the senses produced by them at E. M. E. F. Achilles Ranieri considering the National Guidelines for Quilombola School Education; To analyze the curricular contents that guide the pedagogical practices for negritude in the quilombola school of the community of Matias; Analizing the relationships and strategies of pedagogical practices that promote racial, cultural, and social equity in the quilombola school context. Beyond the qualitative research, I combined the bibliographic with the local study (participant observation and closed interviews (DRP) and semi-structured). I noticed that there are pedagogical practices of teachers which resonate the senses of blackness based on ancestry, but also, there are those who are still very attached by the contents of their subjects, for issues related to formation, curriculum and lack of PPP.
Keywords: Educação escolar quilombola
Comunidade Quilombola de Matias - Cametá - PA
Cametá - PA - Comunidade Quilombola de Matias
Universidade Federal do Pará - Dissertação
Negritude
Práticas pedagógicas - educação escolar quilombola
Autoafirmação negra
Populações negras
Juventudes negras
Racismo
Escola Municipal Achilles Ranieri - Cametá - PA
Questões étnico-raciais
Discriminação racial e brincadeiras
Quilombola school education
Quilombola Community of Matias - Cametá - PA
Cametá - PA - Quilombola Community of Matias
Federal University of Pará - Dissertation
Blackness
Pedagogical practices - quilombola school education
Black self-affirmation
Black populations
Black youth
Racism
Achilles Ranieri Municipal School - Cametá - PA
Ethnic-racial issues
Racial discrimination and games
???metadata.dc.subject.cnpq???: Educação.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/42392
Appears in Collections:1 Região Norte do Brasil - Dissertações Educação - Mapa Mulheres Quilombolas nas Ciências

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FABIO COELHO PINTO - DISSERTAÇÃO NORTE UFPA 1 PPG EDUCAÇÃO E CULTURA 2020.pdfFábio Coelho Pinto - Dissertação Norte UFPA 1 PPG Educação e Cultura 20201.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.