Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/42397
Title: | Os currículos nortistas à luz da BNCC: a educação para as relações étnico-raciais no ensino de História nos anos finais do ensino fundamental na Região Norte (2015- 2022). |
Other Titles: | Northern curricula in light of the BNCC: education for ethnic-racial relations in the teaching of History in the final years of elementary school in the Northern Region (2015-2022). |
???metadata.dc.creator???: | GONÇALVES, Andressa da Silva Gonçalves |
???metadata.dc.contributor.advisor1???: | COELHO, Wilma de Nazaré Baía. |
???metadata.dc.contributor.referee1???: | GARCIA, Fabiane Maia. |
???metadata.dc.contributor.referee2???: | REGIS, Kátia Evangelista. |
???metadata.dc.contributor.referee3???: | PINHO, Maria José. |
???metadata.dc.contributor.referee4???: | COELHO, Mauro Cezar. |
???metadata.dc.contributor.referee5???: | RIBEIRO, Renilson Rosa Ribeiro |
Keywords: | Relações étnico-raciais;História regional - Norte do Brasil;Base Nacional Comum Curricular - BNCC;Currículos nortistas;Ensino de História;Educação escolar quilombola;Quilombolas - educação;Universidade Federal do Pará - Tese;Análise de conteúdo - Bardin;Educação indígena;População negra;Mulheres negras;Ethnic-racial relations;Regional history - Northern Brazil;National Common Curricular Base - BNCC;Northern curricula;History teaching;Quilombola school education;Quilombolas - education;Federal University of Pará - Thesis;Content analysis - Bardin;Indigenous education;Black population;Black women |
Issue Date: | 29-Feb-2024 |
Publisher: | Universidade Federal do Pará |
Citation: | GONÇALVES, Andressa da Silva. Os currículos nortistas à luz da BNCC: a educação para as relações étnico-raciais no ensino de História nos anos finais do ensino fundamental na Região Norte (2015- 2022). 2024. 289f. Tese (Doutorado Profissional em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia - Associação em Rede, Universidade Federal do Pará, Belém - PA - Brasil, 2024. |
???metadata.dc.description.resumo???: | A presente pesquisa esteve inserida na linha de pesquisa 8Educação na Amazônia: formação do educador, práxis pedagógica e currículo9 no Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia (EDUCANORTE) e teve como tema e objeto os currículos nortistas reformulados pela Base Nacional Comum Curricular. Desse modo, esta tese se apoiou, fundamentalmente, no conceito de currículo, de Ivor Goodson (1997), Gimeno Sacristán (2000) e Michael Apple (2008), poder simbólico, de Pierre Bourdieu (1989) e análise de conteúdo de Laurence Bardin (2016). Ademais, tivemos como objetivo geral analisar como os currículos nortistas do Ensino Fundamental incorporam as diretrizes da Base Nacional Comum Curricular (BNCC), principalmente as relativas às relações étnico-raciais no ensino de história. Entre os objetivos específicos estavam: 1) Evidenciar a estrutura da BNCC e currículos nortistas; 2) Refletir sobre a literatura especializada referente aos pilares da tese: BNCC, Currículo e Ensino de história; 3) Identificar qual o lugar das especificidades regionais do ensino de história nos currículos nortistas balizados por uma Base unificada; 4) Detalhar a composição da narrativa voltada à história regional nos currículos estaduais; 5) Sopesar a inserção da temática étnico-racial no ensino de história presente nos currículos estaduais. A partir dessa incursão argumentamos que os currículos estaduais do Acre, Amapá, Amazonas, Pará, Rondônia, Roraima e Tocantins seguem, em diversas medidas, a lógica homogeneizadora da BNCC que se reflete na abordagem da identidade amazônica, na qual se inclui uma história regional e uma formação étnico-racial. Nesse sentido, essas dimensões são abordadas nos currículos analisados a partir da premissa neoliberal e neoconservadora, professada pela base, que sustentam para além do eurocentrismo, também o sudestecentrismo. Nesse sentido, advogamos que os currículos nortistas não cumprem sua função, isto é, garantir 40% de parte diversificada em seus currículos. Visto que, além da inclusão diminuta e superficial da história regional e relações étnico-raciais, também secundarizam essas esferas em favor da hegemonia da agência, cultura e história da Europa e do Sudeste. |
Abstract: | This research was part of the line of research 'Education in the Amazon: educator training, pedagogical praxis and curriculum' in the Postgraduate Program in Education in the Amazon (EDUCANORTE) and its theme and object was the northern curricula reformulated by the National Common Curriculum Base. This thesis was fundamentally based on the concept of curriculum by Ivor Goodson (1997), Gimeno Sacristán (2000) and Michael Apple (2008), symbolic power by Pierre Bourdieu (1989) and content analysis by Laurence Bardin (2016). In addition, our general objective was to analyze how northern elementary school curricula incorporate the guidelines of the National Common Curriculum Base (BNCC), especially those relating to ethnic-racial relations in the teaching of history. Among the specific objectives were: 1) To highlight the structure of the BNCC and northern curricula; 2) To reflect on the specialized literature related to the pillars of the work: BNCC, Curriculum and History Teaching; 3) To identify the place of regional specificities in history teaching in northern curricula guided by a unified Base; 4) To detail the composition of the narrative focused on regional history in state curricula; 5) To assess the insertion of ethnic-racial themes in history teaching in state curricula. Through this incursion, we argue that the state curricula of Acre, Amapá, Amazonas, Pará, Rondônia, Roraima and Tocantins follow the homogenizing logic of the BNCC to varying degrees, which is reflected in the approach to Amazonian identity, which includes regional history and ethnic-racial formation. In this sense, these dimensions are addressed in the curricula analyzed based on the neoliberal and neoconservative premise professed by the BNCC, which supports not only Eurocentrism, but also Southeastcentrism. In this sense, we argue that the northern curricula do not fulfill their function, which is to guarantee 40% of the diversified part of their curricula. Since, in addition to the small and superficial inclusion of regional history and ethnic-racial relations, they also sideline these spheres in favor of the hegemony of the agency, culture and history of Europe and the Southeast. |
Keywords: | Relações étnico-raciais História regional - Norte do Brasil Base Nacional Comum Curricular - BNCC Currículos nortistas Ensino de História Educação escolar quilombola Quilombolas - educação Universidade Federal do Pará - Tese Análise de conteúdo - Bardin Educação indígena População negra Mulheres negras Ethnic-racial relations Regional history - Northern Brazil National Common Curricular Base - BNCC Northern curricula History teaching Quilombola school education Quilombolas - education Federal University of Pará - Thesis Content analysis - Bardin Indigenous education Black population Black women |
???metadata.dc.subject.cnpq???: | Educação. |
URI: | http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/42397 |
Appears in Collections: | 1 Região Norte do Brasil - Teses Educação - Mapa Mulheres Quilombolas nas Ciências |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ANDRESSA DA SILVA GONÇALVES - TESE NORTE UFPA 1 PPG EDUCAÇÃO EM REDE AMAZONIA 2024.pdf | Andressa da Silva Gonçalves - Tese Norte UFPA 1 PPG Educação em Rede Amazônia 2024 | 1.99 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.