Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/5205
Title: As práticas pedagógicas abordadas na disciplina de ensino religioso na Escola "Idelfonso Anselmo da Silva" (Amparo-PB).
Other Titles: The pedagogical practices approached in the subject of religious teaching at the "Idelfonso Anselmo da Silva" School (Amparo-PB).
???metadata.dc.creator???: OLIVEIRA, Edvirges Batista de.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: CAVALCANTE NETO, Faustino Teatino.
???metadata.dc.contributor.referee1???: AIRES, José Luciano de Queiroz.
???metadata.dc.contributor.referee2???: SOUZA, Wallace Ferreira de.
Keywords: Educação;Currículo;Metodologia;Religião - ensino;Education  ;Curriculum  ;Methodology  ;Religion - Teaching
Issue Date: 2-Dec-2015
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: OLIVEIRA, Edvirges Batista de. As práticas pedagógicas abordadas na disciplina de ensino religioso na Escola "Idelfonso Anselmo da Silva" (Amparo-PB). 2015. 128f. (Trabalho de Conclusão de Curso – Monografia), Curso de Licenciatura em Educação do Campo, Centro de Desenvolvimento Sustentável do Semiárido, Universidade Federal de Campina Grande, Sumé – Paraíba – Brasil, 2015.
???metadata.dc.description.resumo???: O presente trabalho investiga quais as concepções religiosas são abordadas pelas práticas pedagógicas abordadas no Ensino Religioso no Ensino Fundamental II, tendo como campo e pesquisa a Escola Ildefonso Anselmo da Silva, na cidade de Amparo- PB. Tendo como interesses específicos: historicizar o Ensino Religioso na história da educação brasileira; apontar as metodologias utilizadas na disciplina de Ensino Religioso no Ensino Fundamental II; e identificar as concepções religiosas abordadas de Ensino Religioso no Ensino Fundamental II. Buscamos subsídios teóricos em Queiroz e Cavalcanti. Usando como procedimento metodológico a abordagem qualitativa, através de pesquisa de campo para a coleta de dados. Por meio deste trabalho pudemos ver a forma de como o Ensino Religioso como componente curricular é trabalhado nas escolas públicas brasileiras, através das práticas metodológicas tidas em sala de aula e nas abrangências da comunidade escolar, com maior ênfase na escola pesquisada. Cuja as conclusões apontam para uma permanência de um ensino cristocentrico.
Abstract: The current work investigates which religious conceptions are approached by the pedagogical practices presented on the religious education in the Fundamental Teaching II, having as field and research, Idelfonso Anselmo da Silva school, in the city of Amparo (PB). Having as specific goals: to document the religious teaching in brazilian education history; to show the metodologies used in the subjects of religious education in the Fundamental Teaching II; and identify the religious conceptions brouched on the religious education in the Fundamental Teaching II. We searched theoretical subsidy in Queiroz and Cavalcanti. Using as methodological proceeding a qualitative approach, through field research, for data gathering. By means of this work, we could see the way how religious education, as a component of curriculum, is performed in brazilian public schools, through the methodological practices in classrooms and in the scope of school comunity, with greater emphasis at the researched school. Wich conclusions point to a permanent cristocentrico teaching.
Keywords: Educação
Currículo
Metodologia
Religião - ensino
Education  
Curriculum  
Methodology  
Religion - Teaching
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/5205
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em Educação do Campo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EDVIRGES BATISTA DE OLIVEIRA - TCC LECAMPO 2015..pdfEdvirges Batista de Oliveira - TCC LECAMPO 2015.3.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.